تنظیم بودجه ۱۴۰۴ با نظرخواهی از بخش خصوصی

رئیس اتاق ایران گفت: شنبه نشست مشترک سازمان برنامه با بخش خصوصی در مورد بودجه ۱۴۰۴ برگزار شد. همچنین قرار است جلسه‌ای با رئیس‌کل بانک مرکزی درباره مسائل مرتبط با ارز در بودجه برگزار شود.

به گزارش اکونگار به نقل اتاق ایران، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران امروز در هفدهمین نشست از دوره دهم هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: اتاق با مجلس شورای اسلامی و دولت ارتباط خوبی دارد و می‌توانیم از رئیس مجلس برای بخش خصوصی درخواست زمان نطق قبل از دستور کنیم تا در صحن مجلس، بخش خصوصی مشکلات خود را از نزدیک مطرح کند.

وی افزود: امروز با اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در اتاق ایران نشستی داشتیم و مطالبی در آن نشست ارائه شد. واقعیت این است که کل کشور مشکلاتی دارد و دولت هم می‌گوید در این شرایط نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. یکی از این مشکلات، ناترازی انرژی است. باید همه سعی کنیم در حل این مشکلات به دولت کمک کنیم.

حسن زاده ادامه داد: وزارت نیرو می‌گوید که می‌خواهد ۳۰ هزار مگاوات به ظرفیت کشور اضافه کنند اما این وعده به این زودی عملیاتی نمی‌شود و اینکه در واقعیت چه خواهد شد، موضوع دیگری است. بخش خصوصی همت کند و در این حوزه سرمایه‌گذاری کند تا این مشکل کشور حل شود. دولت خود توانایی حل این مشکلات را به دلیل تحریم‌ها و مشکلات سیاسی منطقه ندارد.

رئیس اتاق ایران درباره سپرده‌های اتاق ایران و اتاق شهرستان‌ها نزد بانک‌ها گفت: هیئت رئیسه اتاق ایران اعتقاد دارد مشکلات واحدهای تولیدی احصا شود و آن واحد تولیدی که در تأمین نقدینگی مشکلاتی دارند اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور در جهت حل آن تلاش کند.

لزوم حمایت دولت از شرکت‌های بازرسی داخلی

لزوم تغییر رویکرد و نگاه سیاست‌گذار به صادرات

وی اظهار کرد: همان‌گونه که آگاهید روز گذشته روز ملی صادرات بود. وظیفه خودم می‌دانم از همه صادرکنندگان کالاها و خدمات و فعالان این حوزه تشکر و قدردانی کنم که در شرایط سخت جنگ اقتصادی از مبارزه دست نکشیدید و با همه تنگناهایی که وجود دارد به فعالیت خود ادامه می‌دهید.

حسن‌زاده تصریح کرد: یکی از نکاتی که روز گذشته تلاش کردم به مقامات و سیاست‌گذاران این حوزه یادآور شوم، اهمیت تغییر رویکرد و نگاه سیاست‌گذار به صادرات بود. همان‌گونه که میدانید بخش عمده صادرات کشور به محصولات خام و نیمه‌خام تعلق دارد که این مسئله اقتصادمان را در برابر هرگونه شوک داخلی و خارجی آسیب‌پذیر ساخته است.

وی ادامه داد: باید در کنار بهره‌مندی از مزیت‌های نسبی، به خلق مزیت هم توجه ویژه شود و با تقویت تولیدات با ارزش‌افزوده بالا و صادراتی، کیفیت سبد صادراتی کشور ارتقا داده شود. همچنین در خصوص تأثیر سیاست ارزی و تجاری بر ایجاد کسری تجاری ۱۷ میلیارد دلاری در سال گذشته (۱۴۰۲) هشدار داده و خواستار تجدیدنظر در این سیاست‌ها شدم. از طرفی با توجه به رویه نادرست برخی از کشورها مشکلاتی برای کشور و اقتصاد پیش آمده و ما در حال حاضر پنج کشور، شریک تجاری ایران هستند، باید بازارهای هدف دیگری برای صادرات کشور در نظر بگیریم تا این تهدیدها را رفع کنیم.

نشست مشترک سازمان برنامه با اتاق ایران در مورد بودجه ۱۴۰۴

رئیس اتاق ایران درباره لایحه بودجه ۱۴۰۴ هم گفت: در خصوص تنظیم سند لایحه بودجه ۱۴۰۴، اتاق طی نامه‌ای، پیشنهادهای بودجه‌ای خود را برای سازمان برنامه ارسال کرد. همچنین نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه‌وبودجه تنظیم و درخواست شد که پیش از ارسال سند لایحه به دولت، نظرات اتاق شنیده شود. روز شنبه ۲۸ مهرماه این اتفاق رقم خورد و نشست مشترکی با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و معاونان سازمان برگزار شد.

حسن‌زاده اظهار کرد: در این جلسه تلاش کردیم علاوه بر ارائه پیشنهادهای اتاق، به نبایدها در بودجه سال آتی هم اشاره کنیم و سازمان را از ارسال تبصره‌های آسیب‌زا برای بخش خصوصی بر حذر داریم. در پایان جلسه با توجه به دغدغه‌های ارزی بخش خصوصی، مقرر شد جلسه‌ای با رئیس‌کل بانک مرکزی برگزار تا مسائل مرتبط با ارز در بودجه سال آتی طرح شود.

مسئولان به زنگ خطر شامخ توجه کنند

رئیس اتاق ایران ادامه داد: مسئله دیگری که می‌خواهم به آن بپردازم، در خصوص وضعیت اقتصاد و صنعت در شهریورماه است. روند شامخ کل اقتصاد در شهریورماه، برای پنجمین ماه متوالی همچنان کاهشی است. بخش صنعت با توجه به تداوم قطعی برق در کارخانه‌ها، برای چهارمین ماه پیاپی در رکود قرار داشته است. از نگاه فعالان اقتصادی تداوم این وضعیت می‌تواند به تشدید خروج سرمایه از کشور منجر شود و زنگ خطری برای اقتصاد است. در شرایطی که کشورهای همسایه برای جذب سرمایه‌های خارجی، فرش قرمز پهن کرده‌اند، فشار بیشتر بر تولیدکنندگان و صنعتگران کشور، به معنای مجوزی برای فرار سرمایه‌هاست.

وی افزود: در نیمه اول سال فشار بر تولید از ناحیه قطع برق بود و در نیمه دوم سال این فشار ممکن است از ناحیه قطع گاز مجدد تکرار شود که می‌توان انتظار ادامه رکود در بخش صنعت را در صورت این قطعی‌ها داشت.

جزایر سه‌گانه متعلق به مام میهن و غیرقابل‌مذاکره است

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در سطح منطقه، متأسفانه با تداوم و تشدید شرارت‌های رژیم غاصب صهیونیستی شاهد افزایش دامنه تروریسم دولتی و خشونت در کشورهای خاورمیانه و کشتار غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های کشورهای مسلمان و خسارات انسانی و مادی جبران‌ناپذیر هستیم. این منازعات، آسیبی مهلک، برای فعالیت‌های اقتصادی‌اند. انتظار اعضای اتاق ایران از دولتمردان این است که ضمن حفظ کیان کشورمان، با ارائه ابتکارات دیپلماتیک، در مسیر تنش‌زدایی گام برداشته و سایه هر نوع جنگ و خونریزی را از کشور دور سازند.

حسن‌زاده گفت: جنگ‌ها همواره باعث شده‌اند که واقعیات خود را بر رویاهای دولت‌ها تحمیل کنند و آنها را به بازاندیشی در منش و روش خود وادارند. اتاق ایران آمادگی کامل دارد در زمینه دیپلماسی اقتصادی، همکاری تنگاتنگی با دولت در پیش گیرد و در گام‌های دولت برای کنترل تنش‌ها همکاری کند.

وی تأکید کرد: ما در چند روز گذشته شرارت‌های دیگر و ادعاهای رؤیایی درباره جزایر ایران را شاهد بودیم. بخش خصوصی ضمن صیانت از تمامیت کشور، اعلام می‌کند که جزایر سه‌گانه متعلق به مام میهن و غیرقابل‌مذاکره است و اتاق ایران هم به همراه تمام مردم ایران به این مهم تأکید می‌کند.

رئیس اتاق ایران به مراسم روز ملی صادرات نیز اشاره کرد و گفت: فعالان بخش خصوصی پیشنهادهایی را برای حل مشکلات نرخ ارزی، رفع تعهد ارزی و مشکلات حمل‌ونقل و … مطرح کردند. رئیس‌جمهوری هم به همکاری بخش خصوصی تأکید کرده و عنوان کرد که اتاق بازرگانی طرح‌های کارشناسی خود را درباره مسائل اقتصادی، آماده کرده و تحویل دولت دهند. در حل مشکلات به این راهبردها توجه خواهد شد. امیدواریم همه واحدهای تولیدی در مسیر پیشرفت اقتصادی گام‌های مهمی بردارند.

وی همچنین با اشاره به سفر اخیراً خود به ازبکستان، خواستار صدور ضمانت‌نامه برای صادرکننده‌های خدمات فنی و مهندسی شد تا در ساخت شهر جدید دیپلماتیک ازبکستان، بخش خصوصی ایران فعالیت جدی داشته باشند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد