گزارش «اکونگار» از پشت‌پرده خودکشی کارگر هفت‌تپه:

بیم فعالان کارگری از خودکشی‌های سریالی/بررسی سابقه خودکشی‌ کارگران در هفت‌تپه

یکی از کارگران هفت‌تپه بعد از بی‌اهمیتی نماینده کارفا به وضعیت معیشتی‌ش با بنزین موتورش اقدام به خودسوزی می‌کند و پس از یک روز بر اثر شدت جراحت فوت می‌کند.

به‌گزارش اکونگار: «فالح سعدی»، کارگر نی‌بر فصلی واحد کشاورزی مجتمع کشت‌وصنعت هفت تپه که پنجشنبه هفته گذشته در جریان بحث با نمانیده کارفرما اقدام به خودسوزی کرد بعد از حدود یک روز یعنی در ۲۱ مهر ماه در بیمارستان «سوانح سوختگی طالقانی اهواز» جان داد. طبق گفته منابع کارگری ما در هفت‌په او 48 ساله و داری 4 فرزند بود. 3 دختر و یک پسر و همسرش خانواده او را تشکیل می‌دادند. همانطور که در ادامه این گزارش می‌خوانید سعدی در مقابل چشمان نمانیده کارفرما و دیگر کارگران خود را با بنزین به آتش می‌کشد.

فریاد زد که مشکل معیشتی دارد و نباید اخراج شود

یک «فعال کارگری» در هفت تپه که نخواست نامش فاش شود در مورد روز واقعه به‌خبرنگار اکونگار می‌گوید :«به‌دلیل اینکه مسوول شرکت گفته بودند برای تعلیق مرحوم فالح باید منتظر رای کمیته انظباطی شرکت بمانند و پس از آن اخراجش خواهند کرد، شروع به دعوا می‌کنند. جرو بحث تا جایی بالا می‌گیرد که مرحوم تهدید می‌کند تا اگر جواب شفافی به او ندهند و با بازگشتش به کارش موافقت نکنند اقدام به خودکشی می‌کند ولی گویا کسی به او اهمیت نمی‌دهد.»

این فعال کارگری در همین مورد ادامه می‌دهد: «طبق گفته همکارانی که در محل حادثه حضور داشتند او بعد از اینکه از وضعیت مالی خود صحبت می‌کند و می‌گوید که از خجالت نمی‌تواند به خانه برود چون وضعیت معیشتی نامناسبی دارند، به‌سمت موتور خود می‌رود. مشخص بود که او شرایط روحی و روانی نگران کننده‌ای دارد، چون فشار اقتصادی و روانی زیادی را تحمل می‌کرد. در نهایت از موتور خود بنزین می‌گیرد و خودش را آتش می‌زند.»

او در همین مورد ادامه می‌دهد: «شدت سوختگی بسیار زیاد بود و به‌دلیل اینکه اینجا در شوش خدمات درمانی مناسبی به شهروندان ارائه نمی‌شود او را به بیمارستان طالقانی اهواز منتقل می‌کنند. سعدی بعد از حدود یک روز از شدت سوختگی جان خود را از دست می‌‌دهد. هنوز مراسم خاکسپاری او انجام نشده و برای این کار منتظر جواب پزشکی قانونی باید بمانند.»

خلاء تشکلات کارگری در هفت‌تپه

این فعال کارگری با انتقاد از نشنیدن صدای رنج کارگران هفت‌تپه اضافه می‌کند: «سال‌ها است که کسی صدای کارگران هفت‌تپه را نمی‌شنود و دهه‌ها است که شورای کار جعلی را هم قبول نمی‌کنیم و منحل شده محسوب می‌شود. بنابر دلیل امنیتی و ... اجازه فعالیت به سندیکای کارگران هفت‌تپه و هیچ تشکل کارگری دیگری را نمی‌دهند. این خلاء باعث شده تا کارگران اقدام به خودکشی کنند.»

او با ابراز تاسف از بی‌تفاوتی کارفرما ادامه می‌دهد: «به‌دلیل بی‌توجی کارفرما به این تنش‌ها، واکنش‌هایی از این دست رخ می‌دهد. کارگری جان خود را از دست داده که دارای چهار فرزند بود. بعد از خبر خودکشی رفیقان در بهت و حیرت به‌سر می‌برند. وضعیت در شوش، شهرستان‌ها و روستاهای اطراف ترسناک است. بیم آن داریم که وضعیت نگران کننده اقتصادی و بی‌توجهی مسوولان به این شرایط شاهد خودکشی‌های سریالی باشیم.»

 

سابقه اقدامات به خودکشی سریالی در هفت‌تپه

روز 26 تیرماه سال 1401 یکی از کارگران هفت‌تپه بعد از بحث با نماینده کارفرما اقدام به خودکشی کرد. کارگر مذکور که در یکی از واحد‌های تولیدی (MDF) زیرشاخه شرکت کشت و صنعت هفت تپه مشغول به کار است، به‌دلیل اختلاف با کارفرما در محل کار اقدام به خودکشی نافرجام می‌کند. از قرار معلوم این کارگر، در محل کار بالای یک سطح نسبتا مرتفع رفته و خود را حلقه آویز کرده که با اقدام به موقع دو نفر از همکاران از مرگ حتمی نجات یافت.

همکاران وی در هفت تپه گفته بودند که او هر چند از ناحیه گردن دچار آسیب دیدگی شده اما وضعیت خوبی دارد. از قرار معلوم او پیش از این نیز یکبار دیگر این کار را انجام داده است. وی بعد از انتقال به درمانگاه هفت تپه به محل سکونت خود در یکی از روستاهای هفت تپه منتقل شده است.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد