رکوردشکنی تورم میوه و سبزیجات در تابستان۱۴۰۳/ غذای رژیمی هم لاکچری شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بهار و تابستان ۱۴۰۳ گروه میوه و سبزیجات در صدر رکوردشکنان تورم بودند.

به گزارش اکونگار، براساس داده‌های مرکز آمار نرخ تورم در ۳ماهه نخست سال جاری با رشد ۸درصدی همراه بود که در این میان گروه نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بیش از ۹درصد اعلام شد.

در این میان گروه میوه‌ها در بهار ۱۴۰۳ تورمی بیش از ۲۱درصد را تجربه کرده بودند که بخش عمده‌ای از آن ناشی از افزایش بیش از ۱۶درصدی قیمت میوه در خردادماه بود.

افزایش شدید قیمت سبزیجات در ابتدای تابستان

در روزهای ابتدایی سال نیز سبزیجات با خیزش قیمتی شدید منجر به تورم بیش از ۱۷درصدی در ۳ماهه اول سال ۱۴۰۳ شدند.

روند صعودی تورم میوه و سبزیجات در تابستان هم ادامه داشت به گونه‌ای که میوه‌های نوبرانه در تیرماه با افزایش قیمتی بیش از ۱۵۰درصدی نسبت به سال گذشته همراه شدند.

تورم ۵۰درصدی سبزیجات

در بخش سبزیجات و خوراکی‌ها هم برخی محصولات در تابستان ۱۴۰۳ با تورم بیش از ۵۰درصدی همراه بودند که نشان می‌داد با وجود افزایش سطح تولید همچنان قیمت‌ها به سمت تعادلی پیش نمی‌رود.

یکی دیگر از سبزیجات تورمی در تیرماه، پیاز بود که با افزایش بیش از ۷۵درصدی قیمتی مواجه شد و از ۱۵هزار تومان به بیش از ۲۷هزار تومان افزایش قیمت یافت.

تعدیل قیمت‌ میوه در میانه تابستان

در شهریورماه ۱۴۰۳ قیمت‌ها روند معکوس در پیش گرفتند، براساس آمار در شهریور‌ماه سال جاری تورم ماهانه 13قلم خوراکی منفی بوده است. در این ماه هندوانه تورم منفی 23درصد داشته است که علت اصلی این کاهش قیمت تغییر فصل است. علاوه بر هندوانه، خربزه تورم منفی 19.3درصدی، هلو تورم منفی 10.5درصدی، گوجه‌فرنگی تورم منفی 10.4درصدی را در این ماه تجربه کرده است.

خیار رکورد گرانی زد

البته در این میان خیار نسبت به سایر سبزیجات مسیر دیگری را در پیش گرفت و براساس گزارش اخیر مرکز آمار، در شهریورماه سال جاری خیار به‌عنوان پیشتاز تورم خوراکی در صدر افزایش قیمت‌ها قرار گرفت و تورمی به میزان 13.5درصد را تجربه کرد.

تورم ۹۰درصدی هویج در تابستان

نگاهی به تورم نقطه‌به‌نقطه خوراکی‌ها نشان می‌دهد که در شهریورماه سال جاری هویج‌فرنگی تورم حدود 89.9درصدی داشته است. پس از هویج‌فرنگی، لیموترش با تورم 72.9درصدی و پیاز با تورم 70.2درصدی در رتبه‌های بعدی پرتورم‌ترین خوراکی‌ها قرار گرفته‌اند. در رتبه‌های بعدی گوجه‌فرنگی با تورم 69.1درصدی و شیر خشک با تورم 60.6درصدی قرار گرفته‌اند.  این در حالی است که روغن نباتی جامد با تورم منفی 10.3درصدی، روغن مایع با تورم منفی 9.6درصدی و پسته با تورم منفی 3.5درصدی را تجربه کرده است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد