قصه تکراری حادثه‌های معدنی/جان کارگران اولویتی ندارد

یک عضو کمیسیون اجتماعی گفت: درباره اتفاقی که برای معدن معدنجو افتاد، باید بگویم که این اتفاق متاسفانه برای اولین بار نیست ‌که رخ می‌دهد و با شناختی که از فعالیت این عرصه داریم باید بگویم آخرین اتفاق هم نخواهد بود.

به گزارش اکونگار به نقل از ایلنا، مجید نصیرپور درباره حادثه رخ داده برای معدن معدنجوی طبس که منجر به فوت چندین معدنچی و مجروح شدن تعدای از آنان شد، گفت: علیرغم این‌که قوانین متعددی در حوزه کار و کارگری داریم اما متاسفانه نظارت‌ها و تصمیمات کاربردی و گره‌گشا نیست. قشر زیادی در مشاغل سخت فعالیت می‌کنند که بعضاً بیمه نیستند و امنیت لازم را هم ندارند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: حدود ۲ هفته پیش به مجموعه بزرگی برای بازدید رفتیم که از حداقل‌های ایمنی لازم برخوردار نبودند، که البته این مطلب عمومیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت به معنای عام و وزارت رفاه به معنای خاص متولی امنیت کارگران و مدافعین حقوق آن‌ها است و باید فعالیت جدی‌تری کند‌ و برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشد تا معیشت کارگران را تقویت کند.

جریان تکراری حوادث معدنی/مسئولیت جان کارگران برعهده کیست؟

نصیرپور با اشاره به این‌که مسئله مهم‌تر این است که ما بی‌ثباتی در بازار داریم، گفت: تورم گاهاً کنترل نمی‌شود و اقشار کم‌درآمد را آزار می‌دهد، ما به دلیل محدودیت‌های مالی که در کشور داریم متناسب با تورم نمی‌توانیم معیشت مردم به خصوص کارگران را تامین کنیم.

وی ادامه داد: شاهد هستیم که در این بخش (کارگران و افراد کم درآمد) از بدنه اجتماعی کشور هر روز نحیف‌تر و شکننده‌تر می‌شوند و این نگرانی وجود دارد که این آسیب‌ها موجب یک نارضایتی عمومی شود که آن موقع هزینه‌های کنترل این نارضایتی بسیار سنگین‌تر خواهد بود.

نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت به خصوص وزارت رفاه باید برنامه اساسی و دقیقی تهیه کند. منابع مالی‌مان و روش‌های تامین‌شان باید گسترده‌تر شود تا آسیب‌های کمتری به مردم و مخصوصا قشر کارگر برسد.

وی بیان کرد: در رابطه با مشاغل سخت و زیان‌آور مانند کار در معادن و اتفاقی که برای معدن معدنجو افتاد باید بگویم که این اتفاق متاسفانه برای اولین بار نیست ‌که رخ می‌دهد و با شناختی که از فعالیت این عرصه داریم باید بگویم آخرین اتفاق هم نخواهد بود.

نصیرپور گفت: کسانی که در حوزه معادن مسئولیت دارند، کارگران‌شان به لحاظ مالی و ایمنی تامین نمی‌شوند از همین رو شاهد اتفاقات غم‌انگیزی هستیم که مدام تکرار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تکرار حوادث تلخی مانند آن‌چه که اتفاق افتاد ۲ دلیل دارد؛ نخست بی‌تفاوتی صاحبان معادن و مدیران‌شان که سرشار از ثروت هستند، سپس بی‌ملاحظگی مسئولان و ناظران بر فعالیت آن‌‌ها که امیدوارم به شدت با این بخش برخورد شود. باید دید شود چرا بازرسان و ناظرانی که موظف هستند سرکشی کنند به موقع این کار را انجام ندادند و مانع از بروز چنین اتفاقاتی نشدند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این‌که چرا کسانی که در معادن و برخی از مشاغل سخت جان خودشان را از دست می‌دهند مانند سایر مشاغل شهید راه خدمت محسوب نمی‌شوند آیا می‌شود بازنگری در این زمینه انجام داد، گفت: این مطلب هم یک ایده‌ای است، اما توجه داشته باشید اگر قرار باشد یک چنین فضایی فراهم شود این باید برای همه کارکنان دولت در نظر گرفته شود، زیرا کارکنان دولت هر کدام در هر بخش وظایف دولت را برای ملت انجام می‌دهند. لذا اگر قرار باشد از قاعده شهادت استفاده کنیم به نظر می‌آید باید بسیاری از معیارهای اداری و نظامات مالی پرداختی را تغییر دهیم، این افق به نظر در آینده نزدیک در دسترس نخواهد بود‌ ولی به هر حال یک ایده است که می‌شود آن را تعیین تکلیف کرد.

وی در پاسخ به اینکه این درخواست برای مشاغلی مانند کارکنان معدن مطرح هم به جزو مشاغل سخت و زیان‌آور هستند و هم از لحاظ معیشتی مشکل دارند، عنوان کرد: برای مشاغل سخت قانون‌گذار تلاش کرده کردند همین هدف را تامین کند. اگر آن قانونی که مصوب شده است اشکال دارد و نیاز را برطرف نمی‌کند باید  از هدف قانون گذار در تعیین مشاغل سخت و زیان آور غافل نشویم و آن را اصلاح کنیم. این فرآیند ممکن است اتفاق بیفتد اما هرکاری محدویت‌ها و مشکلات خودش را دارد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد