«اکونگار» از اعتراضات کارگری گزارش می‌دهد:

کارگران معدن سکوتشان را شکستند/اعتراض ۴۰۰ نفری در معدن طزره

روز گذشته چند صد نفر از کارگران معدن طزره در آنچه ناعدالتی صنفی و حقوقی خوانده می‌شود دست به تجمع صنفی و قانونی زدند.

به‌گزارش اکونگار، هرباری که نامی از «کارگران معدن» به میان می‌آید ناخودآگاه ذهن مخاطب به‌سمت مشاغل سخت و زیان‌آور می‌رود ولی این تنها نوک کوه یخی است که از دور مشخص است. به‌دلیل فاصله‌‌ بسیار دور معادن از مراکز شهرها و استان‌ها همواره رسیدگی و پوشش خبرهای کارگران این صنف با دشواری همراه است. این موضوع باعث شده تا نمای شفافی از محل کار، مطالبات بر زمین‌‎ مانده، ایمنی، بهداشت، جَو روانی، رفتار کارفرما و ... نداشته باشیم و هرگاه که انفجار یا مصیبتی رخ می‌دهد دوربین‌ها و مسوولان به سراغشان می‌روند که بعد از چند هفته آنها را به حال خودشان رها می‌کنند. با وجود حوادث تکراری و البته پیش‌پا افتاده ولی غم‌انگیز باید تاکید کنیم که مسوولان تنها در مقابل دوربین‌ها وعده بهبود وضعیت می‌دهند و خبری از پیگیری و تغییر وضعیت نیست. رخ‌داد تلخ و البته قابل پیش‌بینی «معدن طبس» که جان بیش از 40 کارگر را تاکنون گرفته و هنوز جنازه برخی را خارج نکرده‌اند، به‌نظر فضای جدیدی را به وجود آورده است. روز گذشته شاهد اعتراضاتی در «معدن ذغال سنگ طزره» بودیم. بنا به گفته منابع خبری صبح روز دوشنبه، دوم مهر ماه حدود ۴۰۰ نفر از کارگران معدن زغال سنگ طزره به‌دلیل آنچه «مشکلات بازنشستگی پیش از موعد» و «بی‌پاسخ ماندن خواسته‌هایشان» تجمع صنفی و قانونی برپا کردند. کارگران این معدن همواره بیم ریزش معدن و خفگی را دارند و هر بار تلاش می‌کنند تا وضعیت صنفی‌شان بهتر شود.

وزارت کار متهم ردیف اول «معدن طبس»/جان کارگران همچنان کالا است

مسوولان منتظر فاتحه‌خوانی کارگران هستند

«منصور»، یکی از کارگران این شرکت پیش‌تر در مورد وضعیت کارگران و معدن به خبرنگار «اکونگار» گفته بود: «اینجا هم کارگران پیمانکاری فعالیت می‌کنند و هم رسمی ولی گویا جان ما ارزشی ندارد. بعد از این که فوت کردیم مبلغ دیه به اضافه بیمه و حقوقی که داریم را پرداخت می‌کنند و فاتحه‌ای می‌خوانند و تمام.»

لازم به ذکر است که آخرین حادثه معدن طزره، ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ در یکی از تونل‌های استخراج زغال‌سنگ، در نزدیکی «روستای طزره» از توابع «شهرستان دامغان» رخ داد که در پی آن «۶ معدنچی» جان خود را از دست دادند.

محروم از بازنشستگی پیش از موعد

یکی از کارگرانی که روز گذشته در صف معترضان این معدن حضور داشت در مورد مطالبات‍‌شان به خبرگزاری کار ایران می‌گوید: «همه کارگران این واحد معدنی که مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند به دلیل درج عناوین شغلی غیر واقعی در لیست بیمه‌ای از سوی برخی پیمانکاران پیشین، در زمان بازنشستگی دچار مشکل شده و نمی‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند. پیمانکارانی که بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ تحت نظارت شرکت «ذغال‌سنگ البرز شرقی» با اتمام کار خود، جایشان را به پیمانکار دیگری داده‌اند، به تعهد خود درخصوص پرداخت ۴ درصد حق بیمه اضافی ودرج عناوین شغلی کارگران درست عمل نکرده‌اند.»

این کارگر در همین مورد ادامه می‌هد: «اخیرا تعدادی از همکاران که برای بازنشستگی پیش از موعد اقدام کرده‌اند در پرونده‌های بیمه‌ای آن‌ها ردیف شغلی غیر از مشاغل سخت و زیان‌آور ثبت شده و تامین اجتماعی با بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها موافقت نمی‌کند. اگر مشکل درج عناوین شغلی غیرواقعی آن‌ها حل نشود آن‌ها باید به صورت عادی با حداقل ۱۰ سال کار اضافه بازنشسته شوند.»

شرایط بازنشستگی سخت‌وزیان‌آور

بر اساس مقررات کار و تامین اجتماعی، کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور به شرط تایید شدن سوابق بیمه‌ای خود در سازمان تامین اجتماعی می‌توانند پس از ۲۰ سال کار متوالی یا ۲۵ سال کار متناوب به صورت پیش از موعد بازنشسته شوند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد