«اکونگار » در گزارشی بررسی می‌کند:

خلاء سه‌جانبه‌گرایی در راس تامین اجتماعی/ روند سیاسی در سازمان متوقف می‌شود؟

سال‌های اخیر سازمان تامین اجتماعی در حد یک وزارتخانه دولتی تنزل پیدا کرده است که همین مورد باعث شده تا خانواده تامین اجتماعی نگران دارایی‌های خود باشند.

به‌گزارش اکونگار: قبل از هرچیز باید به این مورد اشاره کنیم که تاکید سازمان بین‌المللی کار «ILO » و فلسفه تشکیل‌دهنده سازمان تامین اجتماعی  بر رعایت سه جانبه‌گرایی است چیزی که در دهه‌های اخیر اثری از آن را در راس این سازمان وجود ندارد. سال‌ها قبل اگر در خبرها و گزارش‌ها می‌نوشتیم سازمان به «حیاط خلوت دولت‌ها» تبدیل شده است با مخالفت روبه‌رو می‌شد ولی حالا به راحتی می‌توانیم بگوییم که سطح سازمان متمول تامین اجتماعی در حد یک وزارتخانه درجه دوم نزول کرده است و دارایی‌های کارگران به اندوخته‌ای برای پرداخت بدهی‌های دولت، واردات گوشی‌های آیفون، پرداخت طلب سرمربی تیم ملی و ... تبدیل شده است در حالی که سازمان به‌عنوان یک صندوق بین نسلی، باید حافظ و حامی منافع بیش از ۴۲ میلیون نفری باشد که اندوخته خود را در خطر می‌بینند.

 

خلاء سه‌جانبه‌گرایی

باتوجه به این توضیح باید بگوییم که صد در صد تصمیمات سال‌های اخیر با دستور مستقیم دولت‌ها گرفته شده است. در این سال‌ها شرکای اصلی و ذینفعان واقعی سازمان یعنی «کارفرمایان»، «کارگران» و «بازنشستگان» فقط به شکل موردی در هیات امنای سازمان با ایفای نقش مشورتی و تشریفاتی حضور دارند و عملا در اداره این نهاد نقش موثری ندارند. منظور از سه جانبه‌گرایی، برابر شدن سهم سه گروه مشارکت‌کننده در همه سازوکارهای مرتبط است ولی حالا شرکای اجتماعی (کارگر، کارفرما و دولت) هیچ نقشی در ارکان تصمیم‌گیری سازمان اعم از هیات امنا، هیات نظارت بر سازمان، هیات مدیره و … سهمی ندارند.

 

مدیران دولتی و سیاسی

در ادامه این گزارش مروری خواهیم داشت بر سوابق رییس‌های دو دهه اخیر سازمان و البته اثبات این ادعا که چرا می‌گوییم سازمان تامین اجتماعی دچار دگرگونی شده و حالا به یک وزارتخانه کوچک ولی همچنان ثروتمند تبدیل شده است. 

سعید مرتضوی

«سعید مرتضوی»، قاضی و سیاست‌مدار ایرانی است که همچنان زندانی است. او از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۸ دادستان تهران و از ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ معاون دادستان کل کشور بود. از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ ریاست سازمان تامین اجتماعی را بر عهده داشت. او به‌دلیل پرونده‌های مانند تعطیلی مطبوعات و حواشی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ برسرزبان‌ها افتاد. او سرانجام به علت اتهامات گسترده و متعددش از مقام خود برکنار و راهی زندان شد.

تقی نوربخش

«تقی نوربخش»، پزشک ایرانی بود که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی را بر عهده داشت. او پیشتر عضو هیات مدیره و قائم مقامِ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰، قائم مقام رییس کل سازمان نظام پزشکی بین سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴، رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران بود. او همچنین در شهریور ۱۳۹۲ طی حکمی از سوی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مدیرعاملی این سازمان منصوب شد. نوربخش در تصادف رانندگی حین بازدید از گرگان که شریعتمداری وزیر کار را همراهی می‌‎کرد در ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۷ کشته شد. او یک روز قبل از حادثه در روز چهارشنبه ۲۳ آبان سال ۱۳۹۷ نهضت پویش مهربانی به بیماران[پیوند مرده] را بنیانگذاری نمود. بسیاری او را نزدیک به خانواده تامین اجتماعی می‌دانستند ولی انتقادها به او هم زیاد بود

محسنی بندپی

«انوشیروان محسنی بندپی»، استاندار تهران بین سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، سرپرست پیشین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سرپرست پیشین سازمان تامین اجتماعی است. همچنین وی رییس پیشین سازمان بهزیستی و مدتی نیز معاون قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دومین مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ بوده‌است. محسنی در سه دوره ششم، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی نماینده حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت بوده‌است. او همچنین عضو هیئت علمی و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد.

مصطفی سالاری

«مصطفی سالاری»، سیاستمدار، حقوقدان و مدیر اجرایی ایرانی است. او در دولت یازدهم در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ استاندار بوشهر بود. در ابتدای فعالیت دولت دوازدهم، از ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ به سمت استاندار گیلان منصوب شد و پس از آن به‌عنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی فعالیت می‌کرد. او کارشناسی ارشد و دکترای حقوق از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دارد. او فعالیت شغلی خود را از وزارت آموزش و پرورش آغاز کرد و در سال ۱۳۸۱ به وزارت نفت و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس منتقل شد.

هاشم موسوی

«هاشم موسوی»، که گفته می‌شود از نزدیکان جبهه پایداری است در تاریخ 20 شهریور ماه سال 1400 توسط عبدالملکی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم به‌عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی منصوب شد. از سوابق پیشین او می‌توان به مواردی همچون مدیرکل ستادی وزارت رفاه، مدیرکل ستادی سازمان بیمه سلامت، عضو هیات مدیره صندوق بیمه عشایر و روستاییان کشور و نیز معاونت برنامه ریزی و اداری- مالی کمیته امداد اشاره کرد.

بساط جناح بازی‌ها را جمع کنید

«نصرالله دریابیگی»، نایب رییس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با انتقاد از روندی که بر سازمان سایه‌ انداخته است گفت: «در دولت‌های متفاوت جناح‌های گوناگون بر مسند نهادها و سازمان‌ها نشستند و شعارهای آنچنانی دادند بی‌آن که اقداماتی اساسی انجام شود که اگر این چنین بود امروز نباید شاهد اعتراضات و کاستی‌ها بودیم. مبنای کار باید رعایت اصل سه جانبه گرایی در راس این سازمان و دیگر تشکیلات تامین اجتماعی باشد. ما به روش کنونی مدیریت تامین اجتماعی اعتراض داریم و از آقای پزشکیان توقع داریم بساط جناح بازی‌ها در این سازمان برچیده شود و افرادی بر مسند مدیریت بنشینند که دغدغه اصلی آنان مدیریت بر اساس شایستگی باشد.»

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد