آخرین وضعیت بیمه کارگران ساختمانی/ از پیگیری مجلس تا تخصیص قطره چکانی سهمیه‌ها

درحالی که سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از پیگیری وضعیت بیمه کارگران ساختمانی خبر داده بود، فعالان کارگری معتقدند سهمیه‌ها به صورت قطره چکانی تخصیص می‌یابد.

به گزارش اکونگار، براساس آمار غیر رسمی بین 2تا3میلیون کارگر ساختمانی در کشور مشغول فعالیت است که بیش از یک و نیم میلیون نفر از آنها را کارگران غیر مهاجر تشکیل می‌دهند. 

محرومیت ۵میلیون کارگر ساختمانی از امنیت شغلی/ بازار کار ساخت و ساز در چاتر کارگران افغانستانی

براساس آخرین آمار سازمان تامین اجتماعی حدود 700هزار کارگر ساختمانی بیمه شده‌اند و مابقی کارگران در صف دریافت سهمیه قرار دارند. 

دولت در روز کارگر سهمیه 10هزار نفری برای کارگران ساختمانی در نظر گرفت که این سهمیه از سوی انجمن صنفی کارگران با انتقاد رو به رو شد. براساس آمار رسمی بیش از 50درصد کارگران ساختمانی بدون بیمه کار می‌کنند و همچنان منتظر دریافت بیمه هستند. 

 درحال حاضر کارفرمایان نیز اقدام به پرداخت حق بیمه بسیاری از کارگران نکرده و بر اساس شواهد میدانی، به دلیل عدم بازرسی سازمان تأمین اجتماعی، بسیاری از کارگران در کارگاه‌های ثابت با وجود سالها از داشتن بیمه محروم هستند. این درحالی است که بازرسان تامین اجتماعی به صورت دقیق از کارگاه‌های ساختمانی که شرایط ثابتی ندارد، بازدید می‌کنند و شرایط آنها را مورد بررسی قرار می‌دهند و در همین بازدیدها بیمه بسیاری از کارگران قطع شده است. 

در هفته‌های گذشته موضوع بیمه کارگران ساختمانی در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم مورد بررسی قرار گرفته و سخنگوی کمیسیون اعلام کرد که با تدابیر اتخاذ شده، کمبودهای موجود در زمینه بیمه کارگران ساختمانی برطرف خواهد شد. 

از سوی دیگر،  باتوجه به شرایطی که برای بیمه کارگران ساختمانی و میزان سهمیه آنها در نظر گرفته شده است، مورد قبول انجمن‌های صنفی نیست و رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گرگان در این رابطه روز گذشته گفته بود« تخصیص سهمیه به صورت قطره چکانی برای بیمه کارگران ساختمانی غیرقابل قبول و مخالف اصل برابری حقوق اجتماعی افراد مطابق قانون اساسی است.» 

با وجود پیگیری‌های انجمن صنفی کارگران ساختمانی و وعده‌های مجلس در رابطه با رسیدگی به این موضوع همچنان بیش از 800هزار کارگر ساختمانی بدون بیمه و داشتن مزیت بازنشستگی در صنعت ساختمان فعالیت می‌کنند که اعتراض‌های آنها راه به جایی ندارد. 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد