رکوردشکنی فولاد خراسان با رشد بیش از ۳۶درصدی تولید

طهمورث جوابخت مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان در مجمع عمومی عادی سالانه با اشاره به روند رو به رشد تولید در این شرکت گفت: در سال ۱۴۰۲ رشد تولید آهن اسفنجی حدود ۲۸درصد بود.

به گزارش اکونگار، طهمورث جوانبخت مدیرعامل فولاد خراسان در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت در جمع سهامداران گفت: وضعیت  شرکت مجتمع فولاد خراسان بر اساس اطلاعات منتشر شده در کدال نوید روند رو به رشد و ادامه موفقیت را نشان می‌دهد. به گونه‌ای که در سال مالی 1402 شرکت مجمتع فولاد خراسان بیشتر از ظرفیت بورس فروش داشته است. 

وی افزود: عملکرد بخش تامین فولاد خراسان نشان می‌دهد که در بخش حمل و نقل صرفه‌جویی های قابل توجهی صورت گرفته است؛ از آنجایی که هزینه‌های حمل و نقل بسیار سرسام‌آور است، این شرکت موفق شد در سال 1402 به ازای هرتن 28درصد کاهش هزینه داشته باشد که ناشی از مدیریت بهینه منابع بود. 

 مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان با اشاره به اینکه،بیشتر مواد مورد نیاز از منطقه سنگان تامین شده است، اظهار داشت: همین موضوع به کاهش هزینه‌های حمل کمک شایانی کرده، اگر مواد از یزد و کرمان تامین می‌شد، قیمت تمام شده محصولات بالا رفته و مدیریت بهینه منابع از دست می‌رفت. 

1

جوانبخت در ادامه با اشاره به مدیریت منابع و روش‌های کاهش آسیب‌های ناترازی انرژی در زمستان، گفت: یکی از اقدامات مهم این بود که در ابتدای سال 1402 بالغ بر 100 هزار تن قراضه ذخیره سازی کردیم. تا وقتی در زمستان به دلیل کمبود گاز در بخش آهن اسفنجی به مشکل می خوریم منابع ذخیره شده قراضه یک نسخه نجات بخش برای شرکت به شمار می‌رود. به عبارتی در زمستان و به دنبال ایجاد محدودیت گاز برای صنایع در بخش آهن اسفنجی کمبودی ایجاد نشد. همین موضوع منجر به رشد تولید و عملکرد درخشان مجتمع فولاد خراسان شد. 

رشد 14درصدی در بخش گندله 

مدیر عامل شرکت مجتمع فولاد خراسان در رابطه با عملکرد بخش تولید این شرکت گفت: در بخش گندله سازی رشد 14درصدی داشتیم. به هر حال محدودیت‌های گاز و برق وجود دارد و ناترازی‌های انرژی فولادسازان را با مشکل مواجه کرده، اما با این وجود روند تولید گندله مثبت بود. 

سودآوری با آهن اسفنجی 

وی افزود: در تولید آهن اسفنجی 28درصد  رشد را تجربه کردیم و بیشترین حاشیه سود شرکت در بخش  آهن اسفنجی بود. 

جوانبخت با بیان اینکه عملکرد مثبت در بخش تولید بدون افزایش ظرفیت صورت گرفته است، اظهار داشت: در سال گذشته همانند سایر فولادسازان دو کوره داشتیم و این افزایش تولیدها بدون تغییر و افزایش ظرفیت انجام شده است. 

تولید 111،162 تن شمش در سال 1402

وی ادامه داد: تولید شمش در سال 1402 بیش از 36درصد با همان ظرفیت رشد داشته به گونه‌ای که در آذرماه1402 واحد فولادسازی 111،162 تن تولید شمش تولید کرد. 

جوانبخت تاکید کرد: وضعیت تولید ظرف پنج سال گذشته با اعمال محدودیت ها دست خوش تغییر شد. با این حال فولاد خراسان وضعیت رو به رشدی داشت.  دلایل رشد تولید در شرکت مجتمع فولاد خراسان عبارت است از؛  تولید باکیفیت، تامین قراضه به موقع، بهبود فرآیندهای ساختاری تولید و  فرهنگسازی نیروی تولید. 

وی در تشریح آسیب‌های ناترازی انرژی گفت: محدودیت‌های انرژی دامن فولادسازان را در سال گذشته گرفت و تامین النفع شرکت از قطعی برق  1112،6میلیارد تومان بود. 

روند رو به رشد تولید گندله و آهن اسفنجی در سال 1403

وی در ادامه با مقایسه وضعیت فولاد خراسان با رقبا گفت:  در بخش تولید با همان ظرفیت نسبت به سال گذشته رشد 37درصدی داشتیم. همچنین در سه ماهه اول سال 1403 در بخش گندله 30درصد و آهن اسفنجی 6درصد رشد داشته است. 

مدیرعامل فولاد خراسان در رابطه با عملکرد فروش شرکت  در سه ماهه اول سال گفت: فروش شمش 38درصد و میلگرد 5و نیم درصد  رشد داشته است.  

جوانبخت در رابطه با وضعیت فروش مجتمع فولاد خراسان نسبت به رقبا گفت:فولاد خراسان با حدود 66درصد رشد رتبه اول فروش سالیانه را میان فولادسازان از آن خود کرد. 

وی افزود: میانگین قیمت کشف شده در بورس کالا حدود 40 درصد بوده است. همچنین عملکرد فروش و عملیاتی نشان از افزایش 101 درصدی درآمد عملیاتی دارد. 

رشد 145درصدی سود خالص مجتمع فولاد خراسان در سال 1402

جوانبخت در تشریح عملکرد مالی مجتمع فولادخراسان گفت: درآمد عملیاتی 67درصد رشد کرده است. همچنین سود خالص 1402 در مقایسه با رقبا روند قابل توجهی داشت و حدود 5،6همت بود که رشد 145 درصدی را نشان می‌دهد. 

مدیرعامل فولاد خراسان با اشاره به اینکه با مدیریت بهای تمام شده حاشیه سود بیش از 27درصدی به دست آمده، عنوان کرد: رشد حاشیه سود خالص فولاد خراسان نسبت رقبا 85درصد بوده است.

وی در رابطه با روند سرمایه فولاد خراسان تصریح کرد: سال گذشته در مجمع سود تقسیم نکردیم و  تبدیل به سود انباشته شد روند سرمایه از 2300 به 6800 میلیارد تومان رساندیم و معافیت مالیاتی قابل‌ توجهی داشتیم که حدود 600 تا 700 میلیارد تومان بود. 

وی افزود: کنسانتره سازی 10سال متوقف شده بود، با پیگیری‌های انجام شده و برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال 1402 پروژه پیشرفت 41درصدی داشت. 

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برنامه‌های توسعه ای و زیرساختی شرکت در زمینه برق ، گاز و آب گفت: سرمایه‌گذاری مشترکی با مپنا شروع کردیم تا بتوانیم نیاز تولید برق شرکت را پوشش دهیم. 

وی در پایان تصریح کرد: در بحث آب به دنبال آغاز پروژه پساب نیشابور هستیم و در دو سال گذشته سه فاز اجرایی جمع‌آوری، تصفیه و انتقال را در دستور کار قرار دادیم.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد