تعرفه‌های اینترنت و مکالمه کدام اپراتور به صرفه‌تر است؟ + جدول

تعرفه‌های اپراتورها یکی از مسایلی است که از نظر اقتصادی و از نظر کیفیت برای بسیاری از کابران اهمیت دارد.

به گزارش اکونگار به نقل از زومیت، خدماتی که اپراتورهای موبایل ارائه می‌دهند در مواردی با هم متفاوت است و تعرفه‌های آن‌ها هم در موارد مختلف مانند مکالمه، پیامک و اینترنت بر این اساس متنوع است. همراه اول و ایرانسل در حال حاضر بزرگ‌ترین اپراتورهای موبایلی محسوب می‌شوند و رایتل با فاصله از آن‌ها در حال خدمات‌دهی است. آگاهی از نرخ تعرفه‌ی این اپراتورها، می‌تواند شما را در انتخاب سیم‌کارت و نوع خدمات مورد استفاده یاری کند.

خداحافظی با موبایل شخصی در محیط کار / مهمترین ویژگی سیم کارت‌های سازمانی چیست؟

اپراتورهای مختلف تعرفه‌های اینترنت را به دو صورت عادی و بسته ارائه می‌دهند و تعرفه‌ی پیامک هم صفحه‌ای محاسبه می‌شود و بسته به این که فارسی یا انگلیسی باشد متفاوت است.

تفاوت در تعرفه‌های سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری همراه اول 

تعرفه‌های مکالمه همراه اول برای سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری متفاوت است اما مکالمه داخل شبکه و بیرون شبکه‌ی آن با هم فرقی ندارد. ایرانسل مکالمه‌ی داخل و خارج شبکه را یکسان محاسبه می‌کند و تفاوت تعرفه‌ها در دائمی یا اعتباری بودن سیم‌کارت است.

ایرانسل همچنین سیم‌کارت‌هایی مخصوص پیام‌رسانی دارد که هزینه‌ی آن‌ها با هزینه‌ی پیامک در سیم‌کارت‌های معمولی متفاوت است. این اپراتور هم در بخش تعرفه‌ی عادی هزینه سایت‌های منتخب داخلی را کمتر از سایت‌های دیگر در نظر گرفته است.

هزینه مناسب تماس صوتی رایتل

هزینه‌ی خدمات تماس صوتی و پیامک رایتل در حالت رومینگ ملی مطابق با تعرفه‌های عادی است و کابران رایتل برای مکالمات درون شبکه و برون شبکه هم تعرفه‌ی متفاوتی پرداخت می‌کنند.

قابلیت انتقال دیتا که شاتل‌موبایل برای کاربران خود در نظر گرفته به این معناست که کاربر می‌تواند در زمان تمدید بسته، دیتای باقی‌مانده (تا سقف ۴۰۰ مگابایت) از بسته‌ی قبلی خود را به دوره‌ی بعد منتقل کند.

تعرفه‌ی اپراتور موبایلی رایتل در برخی موارد، کمتر از همراه اول و ایرانسل است و همین موضوع می‌تواند برخی کاربران را به سوی این اپراتور بکشاند. رایتل نرخ جداگانه‌ای برای مکالمات درون و برون شبکه در نظر گرفته است؛ بر این اساس، مکالمات درون شبکه‌ی این اپراتور برای سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری معادل ۱۰۰ ریال در هر دقیقه، محاسبه می‌شود. البته تعرفه‌های یادشده در شبکه‌ی خود رایتل محاسبه می‌شوند؛ براساس اطلاعیه‌ی وب‌سایت رسمی این اپراتور، تعرفه‌ی تماس درون شبکه در خارج از شبکه‌ی رایتل (رومینگ ملی) برای سیم‌کارت دائمی ۸۸۸ ریال است. در جدول زیر می‌توانید به‌صورت کامل مقایسه تعرفه‌های مکالمه‌ی اپراتور‌های موبایل کشور را مشاهده کنید.

تعرفه اپراتورها

تعرفه‌ی ارسال پیامک

در ادامه‌ی مقاله، بد نیست به مقایسه‌ی تعرفه‌ی پیام کوتاه (SMS) در اپراتورهای مختلف بپردازیم. با نگاهی به جدول زیر، به این موضوع پی می‌بریم که سیم‌کارت دائمی رایتل با اختلافی اندک نسبت به‌همراه اول ارزان‌ترین سرویس پیامک را ارائه می‌دهد.

در میان سیم‌کارت‌های اعتباری هم شاتل‌موبایل که برای پیامک فارسی ۱۰۰ ریال تعرفه تعیین کرده سرویس به‌صرفه‌تری را ارائه می‌دهد. در جدول زیر، این موضوع را به‌‌شکلی دقیق‌تر مورد بررسی قرار داده‌ایم.

تعرفه دیتا و اینترنت

در این بخش، سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول و ایرانسل عملکرد مشابهی دارند؛ به‌عبارتی، هر دو به ازای هر کیلوبایت تبادل اطلاعات در سیم‌کارت‌های دائمی، ۰/۴ ریال را از مشترکان دریافت می‌کنند.

تشابه بین تعرفه‌ی اینترنت همراه اول و ایرانسل، در بخش سیم‌کارت‌های اعتباری نیز به‌چشم می‌خورد. رایتل هم تعرفه‌ی خود را به ازای هر گیگابایت اعلام کرده که در خطوط دائمی و اعتباری ۴۰ هزار ریال است. جزئیات تکمیلی را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

تعرفه پیامک

مقایسه بسته‌های اینترنت

در مهم‌ترین بخش این مقاله، به مقایسه‌ی طرح‌های اینترنت چهار اپراتور بزرگ موبایل ایران می‌پردازیم.

به‌روزرسانی این بسته‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌ی همه بسته‌های اینترنت در تمام اپراتورها نسبت به سال ۹۸ که برای اولین بار این مقاله نوشته شده و همچنین نسبت به سال ۱۴۰۲ که این مطلب آپدیت شده است، به میزان مختلفی افزایش پیدا کرده است که سقف این افزایش تعرفه‌ها ۳۰ درصدی است که رگولاتوری به اپراتورها مجوز آن را داده بود.

تعرفه دیتا

تفاوت دیگر بسته‌های اینترنت نسبت به گذشته، این است که اپراتورها تعداد زیادی از بسته‌های بلندمدت خود را که برای کاربران به‌صرفه‌تر بود حذف کرده‌اند.

برای مثال بسته‌های بلندمدت همراه اول و ایرانسل ۴ ماهه هستند که در حالی که در گذشته این اپراتورها بسته‌های یک ساله هم ارائه می‌دادند. در میان اپراتورها تا سال ۱۴۰۲ فقط رایتل بسته‌ی اینترنت یک ساله داشت که در حال حاضر این بسته نیز حذف شده و هیچ‌یک از اپراتورها بسته اینترنت یک ساله ندارند.

بسته‌های ۶ ماهه هم تا سال گذشته توسط شاتل موبایل و رایتل ارائه می‌شد اما در حال حاضر اپراتور رایتل بسته‌های ۶ ماه خود را حذف کرده است. پیش از این، رایتل بسته‌های ۲۵ گیگابایتی و ۳۵ گیگابایتی ۶ ماهه ارائه می‌کرد که حالا با حذف این بسته‌ها فقط شاتل موبایل است که هنوز بسته اینترنتی ۶ ماهه ارائه می‌کند.

البته در مورد بعضی از بسته‌های پرحجم هم تغییراتی به وجود آمده است. برای مثال، رایتل تا سال گذشته در بسته‌های یک ماهه خود بسته‌های ۱۰ گیگابایتی، ۱۵ گیگابایتی و ۲۰ گیگابایتی هم ارائه می‌داد اما در حال حاضر بسته‌های پرحجم‌تر حذف شده‌اند و بنابراین، در میان بسته‌های یک ماهه این اپراتور بسته‌ بیشتر از ۷ گیگابایتی وجود ندارد.

همچنین در مورد بعضی از بسته‌ها که قیمت‌هایشان تغییر نکرده، هدیه‌هایی که همراه بسته‌ها بود حذف شده‌ است.

قیمت‌هایی که در جدول‌ها مشاهده می‌کنید بدون احتساب مالیات نوشته شده‌اند. همچنین ترافیک مصرفی در صفحات منتخب داخلی که فهرست آن‌ها در این آدرس قابل دسترسی است با ۵۰ درصد تخفیف محاسبه می‌شوند.

همراه اول بسته‌های ویژه‌ی مشترکین جدید ارائه داده که شامل مشترکینی است که حداکثر ۳۰ روز از تاریخ فعال‌سازی سیم‌کارتشان گذشته است. بسته‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت به صورت خودکار تمدید نمی‌شوند اما بسته‌های ماهانه امکان رزرو خودکار دارند که پس از پایان بسته به صورت خودکار زمانی یا حجمی تمدید می‌شوند. همراه اول طرحی به اسم اینترنت همراهی ایجاد کرده که در آن به هر کدام از مشترکین بسته‌های ویژه‌ای بر اساس الگوی مصرفشان پیشنهاد می‌کند. در این صفحه می‌توانید شرایط خرید و قوانین آن را مشاهده کنید.

این امکان در ایرانسل با عنوان بسته‌های اختصاصی وجود دارد که اگر کاربر ایرانسل هستید می‌توانید از این صفحه برای دریافت آن اقدام کنید.

طرح تعرفه‌ی ویژه‌ی مصرف آزاد اینترنت همراه که از سوی ایرانسل و همراه اول ارائه شده امکان مدیریت مصرف آزاد اینترنت را می‌دهد. اینترنت با تعرفه‌ی آزاد هزینه‌ی بیشتری دارد و اپراتورها این امکان را گذاشته‌اند که مصرف اینترنت آزاد را غیرفعال کنید تا از مصرف ناخواسته‌ی شما جلوگیری شود. شاتل‌موبایل در مورد بسته‌هایش سرویس تعرفه ویژه‌ی مصرف آزاد اینترنت را فعال کرده که بر اساس آن در هنگام تمام شدن بسته‌ها و ورود به مصرف آزاد، معادل یک نهم تعرفه‌ی سایر اپراتورها هزینه بپردازید.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان