میزان سود دولت از وارادت آیفون ۱۵ چقدر است؟

به دلیل واردات آیفون ۱۵ از مبادی غیر قانونی و عدم پرداخت سود بازرگانی از سوی واردکنندگان، تقریبا سود دولت از واردات آیفون ۱۵ عددی نزدیک به صفر است.

به گزارش اکونگار، بر اساس آمار رسمی گمرک در سال گذشته حدود یک میلیارد دلار انواع گوشی آیفون وارد کشور شده است. این در حالی است که بر اساس تصمیم دولت، واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ ممنوع بوده، اما این ممنوعیت نه تنها تاثیری روی سطح تقاضا نگذاشته است؛ بلکه واردات آیفون از مبادی غیرقانونی هم شدت گرفته است.

یک بام و دو هوای سازمان تجارت درباره سود بازرگانی آیفون ۱۳

در سال گذشته واردات  آیفون ۱۴ و ۱۵ به کشور ممنوع بود، اما در مهرماه ۱۴۰۲و همزمان با رونمایی از آخرین محصول کمپانی اپل، ردپای آن در میان علاقمندانش در کشورمان پیدا شد. با وجود اینکه آیفون ۱۵ با سرعت به کشور وارد شد، اما نه تنها محصولات به صورت قانونی وارد نشده بودند؛ بلکه واردات از طریق غیر قانونی باعث افزایش فرصت برای کالای قاچاق شده بود. 

درحالی که آیفون ۱۵ به وفور در فروشگاه‌های اینترنتی و مراکز خرید و فروش موبایل در دسترس است، اما دولت هیچ نظارتی روی آن نداشته و واردات آیفون نه تنها برای دولت سودی ندارد؛ بلکه باعث شده تا سود بازرگانی حاصل از واردات به دلالان برسد. 

آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ در بازار ایران نسبت به آیفون ۱۳ قیمت پایین‌تری دارند. چون دردسر خرید گوشی بدون رجیستری به‌شکل باورنکردنی زیاد است. آیفون ۱۵ پرو مکس نسخه ۲۵۶ گیگابایت در فروشگاه‌های اینترنتی و بازار موبایل با حداقل قیمت ۹۵ میلیون تومان موجود شده است. نسخه پرو iPhone 15 ۲۵۶ گیگ در فروشگاه‌های کمی موجود است و فعلا حدود ۷۴ میلیون تومان فروخته می‌شود. آیفون ۱۵ پرو نسخه ۵۱۲ گیگابایت را بعضی فروشگاه‌ها ۸۴ میلیون تومان عرضه کرده‌اند. آیفون ۱۵ پلاس و آیفون ۱۵ معمولی هنوز راهی به بازار پیدا نکرده‌اند.

بررسی وضعیت آیفون ۱۵ در بازار ایران نشان می‌دهد که این محصول هیچ سودی برای اقتصاد کشور ندارد و تنها واردات غیر رسمی آن باعث شده تا عده‌ای سودجو بتوانند منافع خود را حفظ کنند. 

از آنجایی که سود آیفون ۱۵ برای دولت تقریبا صفر درصد است و برای واردات آن هیچ سود بازرگانی پرداخت نمی‌شد، بسیاری از دلالان با تمرکز بر روی روش‌های دور زدن رجیستری علاقمندان به آیفون ۱۵ را با امید به اینکه مشکل رجیستری حل می‌شود، تشویق به خرید این محصولات می‌کنند. 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان