نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با«اکونگار»:

کاهش هزینه‌های واردات با تعطیلی شنبه‌ها/ خطر حذف ایران از بازارهای جهانی جدی است

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران معتقد است که عدم تطابق تعطیلات پایان هفته کشورمان با سایر کشورها هزینه‌های واردات را افزایش می‌دهد.

به گزارش اکونگار، مجلس یازدهم در روزهای پایانی فعالیت خود، تعطیلی شنبه‌ها به عنوان دومین روز تعطیل پایان هفته را به تصویب رساند. این مصوبه پس از تصویب در صحن علنی برای تایید به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. 

فعالان بخش خصوصی: با تعطیلی پنچ‌‎شنبه‌ها، قطع ارتباط هفتگی ایران با بازارهای جهان ۴روز می‌شود

تاکید بخش خصوصی به تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها

از آنجایی که بخش خصوصی به صورت جدی به دنبال تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌های برای دومین روز تعطیل آخر هفته بود، رییس اتاق ایران نامه‌ای به سران قوا نوشت و درباره خطر حذف ایران از تجارت جهانی و کاهش سهم ایران از بازارهای صادراتی هشدار داد. 

خطر از دست رفتن بازارهای جهانی

فعالان بخش خصوصی معتقدند که با تعطیلی شنبه‌ها فاصله تعطیلات تقویمی ایران با سایر کشورها کمتر می‌شود. به همین جهت با پیگیری مصرانه از نمایندگان مجلس و برگزاری جلسات متعدد با اعضای کمیسیون اجتماعی، امیدوار به تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها بودند. 

تصویب تعطیلی شنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس

در روزهای پایانی اردیبهشت ماه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با تایید تصویب تعطیلی شنبه‌ها گفت:  تمام کشور‌های دنیا این کار را کردند و به جز جیبوتی فقط ما هستیم که در روز جمعه تعطیل هستیم لذا باید از لحاظ بین‌المللی با دنیا هماهنگ باشیم و نمی‌توانیم خود را تعطیل کنیم، چون الان دو روز ما تعطیل هستیم و دو روز هم کشور‌های دیگر تعطیل هستند و در کل چهار روز قطع ارتباط با دنیا وجود دارد.

مخالف مجمع تشخیص مصلحت نظام با تعطیلی شنبه‌ها

در حالی که انتظار می‌رفت مصوبه تعطیلی شنبه‌ها به قانون تبدیل شود، صبح امروز سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که این موضوع در دست بررسی است. از سوی دیگر سایت رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم خبر داد که این مصوبه رد شده است. 

در این خبر آمده است که، بر اساس تبصره ۳ این لایحه تمامی دستگاههای اجرائی موظف به تنظیم ساعات کار خود در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج شنبه شده بودند که اعضا پس از استماع گزارش سازمان امور اداری و استخدامی و نیز بیان دیدگاه های مسولان اتاق بازرگانی به بیان دیدگاه های خویش در قالب موافق و مخالف این مصوبه پرداختند. سپس رای گیری به عمل امد و در نتیجه این بخش از لایحه با جز ۲ و تبصره ۴ این ماده از جهت ناعادلانه بودن مغایر جز ۱۰ بند ۹ سیاست های کلی نظام قانونگذاری تشخیص داده شد. علاوه براین، اعضای هیات عالی ، تبصره ۴ را بدلیل افزایش هزینه‌های بخش خصوصی مغایر بند ۱۱ سیاست های کلی تشویق سرمایه گذاری دانستند.

در همین رابطه مهرداد عباد، نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: تمامی فعالان بخش خصوصی مخالف تعطیلی پنجشنبه هستند که یکی از دلایل عمده آن فرصت سوزی 4 روزه در مراوده با بازارهای بین‌المللی است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که با برخی کشورها داریم، موضوع اختلاف ساعت است. برای مثال با کشورهایی مثل برزیل بیش از 12 ساعت اختلاف داریم. همین موضوع روند واردات را بسیار کند می‌کند، از سوی دیگر به خاطر همین اختلاف ساعت تراکنش‌های بانکی و حتی گمرکی برای فعالان اقتصادی به یک چالش تبدیل شده است. حال هرچه تقویم کاری هفته با تقویم کاری جهان اختلاف پیدا کند، مشکلات دومینووار بیشتر می‌شود.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید. 

 

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان