پشت پرده اعتراض فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی چیست؟

فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، به دلیل نبود مکانیزم‌های لازم برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، از هفته گذشته دست به اعتراض زدند.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت نیوز، این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از لوازم آرایشی موجود در بازار به‌صورت زیرزمینی تولید و وارد می‌شوند و کالای تقلبی و قاچاق به حساب می‌آیند. نایب رئیس انجمن وارد‌کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی با تائید این موضوع، تاکید کرد که مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف‌کنندگان نهایی دریافت شود.

فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، از ابتدای هفته گذشته در شهر‌های مختلف مقابل سازمان امور مالیاتی اقدام به تجمع و اعتراض کردند. علت این تجمع، ابهام به دلیل نحوه محاسبه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و نبود مکانیزم‌های کافی برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گزارش شده است.

اکنون در حالی فعالان صنف لوازم آرایشی حاضر به پرداخت چنین مالیاتی نیستند که از سال 98 و در حمایت از تولیدکنندگان، واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور ممنوع شد. این موضوع، چالش‌های زیادی را برای فروشندگان و مصرف‌کنندگان به وجود آورده است. زیرا این مسئله باعث ایجاد فرصت برای ورود کالای تقلبی و قاچاق به کشور شده است.

قاچاقچیان رقیب جدی تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی/ تعرفه ۴۰درصدی واردات مواد اولیه کمرشکن است

چنانکه به گفته بسیاری از فعالان بازار، بخش قابل توجهی از لوازم آرایشی موجود در بازار، در کارگاه‌های زیرزمینی، به‌ویژه در مناطق مرزی و بندرها تولید می‌شود و به نام کالای اصل خارجی از نقاط مختلف کشور سر بر می‌آورد.

ابهام در نحوه پرداخت مالیات، علت تجمع فروشندگان لوازم ارایشی

موسی‌ احمد‌‌زاده، نایب رئیس انجمن وارد‌کنندگان لوازم آرایشی بهداشتی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، درباره علت تجمع فروشندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و عطر، طی هفته گذشته گفت: تجمع اخیر فروشندگان به دلیل مشکلات در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده رخ داده است؛ زیرا هنوز مکانیزم‌های لازم برای ثبت و ردگیری خرید و فروش کالاها از سوی دولت صورت نگرفت. البته این تجمع غیرقانونی تلقی می‌شود و مورد تائید انجمن نیست. اگر مطالبه‌گری وجود دارد باید در چارچوب قانون باشد تا مشکل حل شود.

او از برنامه جلسه‌ای برای حل مشکل فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی خبر داد و عنوان کرد: بابت مشکل پیش‌آمده برای صنعت لوازم آرایشی بهداشتی، 30 اردیبهشت جلسه‌ای برای حل این مشکل در شورای گفت‌وگوی اتاق بازرگانی، با حضور وزیر اقتصاد و اعضای دیگر شورای گفت‌و‌گو برگزار خواهد شد.

وی درباره چالش‌ها و مشکلات این صنف توضیح داد: پرداخت مالیات در سراسر جهان، به عنوان یک امر ضروری و بدیهی مطرح است. اما برای اینکه این فرآیند به درستی اجرا شود، لازم است مکانیزم‌های مناسبی طراحی شود. فروشنده‌ و خریدار باید فاکتور رسمی داشته باشند. اما متأسفانه در بازار ایران، این قانون به درستی رعایت نمی‌شود. این موضوع ازجمله موانع موجود بر سر راه بازار ایران برای ورود به زمینه‌های جدید است.

چه کسی مالیات بر ارزش افزوده را می‌پردازد؟

 نایب رئیس انجمن وارد‌کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی درباره پرداخت مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد: مالیات بر ارزش افزوده باید توسط مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود. ولی در حال حاضر مکانیزم‌های لازم برای این امر وجود ندارد. شرکت‌های قانونی باید  بتوانند در دفاتر خود به صورت رسمی، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض و ... از مصرف‌کننده نهایی دریافت‌ و به دولت پرداخت کنند.

احمدزاده درباره علت دریافت نکردن مالیات بر ارزش افزوده توسط مصرف‌کننده نهایی توضیح داد: از آن‌جایی که بازار ایران به صورت سنتی عمل می‌کند، نمی‌توان از مصرف‌کننده نهایی مالیات دریافت کرد. ولی اگر بازار به صورت مدرن عمل کند، می‌توان ایده دریافت مالیات از مصرف‌کننده را به منصه ظهور رساند.

او درباره طراحی مکانیزم درست برای حل این مشکل تشریح کرد: انجمن در حال حاضر در تلاش برای طراحی یک بسته فرهنگی است که با مشارکت مردمی، تولید ملی شکل بگیرد و صادرات‌محور باشد. باید واردات، تولید و صادرات در‌GDP جای خود را پیدا کند و همه چیز به توازن برسد. ایران دارای 15 مرز است و به همین‌دلیل، جلوگیری از ورود کالا‌ی قاچاق کار دشواری محسوب می‌شود.

ورود کالای قاچاق، تأثیر‌گذار بر پرداخت مالیات و سلامت جامعه

احمد‌زاده درباره ورود کالای غیرقانونی و تأثیر آن بر پرداخت مالیات و سلامت جامعه تصریح کرد: وقتی اقتصاد جامعه در سایه و پنهان باشد‌ امنیت اقتصادی و حتی سلامت جامعه به خطر می‌افتد. زیرا نمی‌توان از سلامت کالایی که از مبادی غیر‌رسمی وارد می‌شود را تائید کرد. دولت باید یک تغییر نگرش مدیریتی برای حل این مشکل داشته باشد.

او درباره ممنوعیت واردات و ایجاد فرصت برای ورود کالای قاچاق توضیح داد: طی چهار سال گذشته واردات کالا به کشور ممنوع شده است و همین موضوع نقش مهمی در ایجاد فرصت برای ورود کالای قاچاق یه کشور ایفا می‌کند.

احمد‌زاده درباره تولید لوازم آرایشی تقلبی در داخل کشور عنوان کرد: کارخانه‌های رسمی و قانونی داخل کشور، کالای تقلبی تولید نمی‌کنند. کالا‌های تقلبی که در داخل کشور وجود دارد، معمولا یا به شکل زیرزمینی تولید می‌شوند یا در کشور‌های دیگر تولید می‌شود و از راه قاچاق وارد کشورمی‌شوند.

وی درباره میزان کالای قاچاق موجود در بازار تشریح کرد: طبق بررسی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال گذشته، 2 میلیارد و 100 میلیون دلار، کالای قاچاق و تقلبی در بازار در کشور وجود دارد.

او درباره تأمین نیاز مشتری و تأثیر آن بر تقاضا برای کالای قاچاق و تقلبی خاطرنشان کرد: نیاز مشتری باید بر‌آورده شود و اگر این اتفاق رخ دهد و کالای با کیفیت به دست مشتری برسد؛ مشتری به سمت کالای بی‌کیفیت، قاچاق و تقلبی نمی‌رود.

این فعال بخش خصوصی درباره تأثیر آزاد بودن واردات بر اقتصاد کشور یاد‌آور شد: باید واردات، تولید و صادرات در کشور با هم وجود داشته باشد. این‌گونه مشتری هم برای  خرید کالای مورد نیاز خود، حق انتخاب دارد. باید از تولید‌کننده حمایت کرد و خود‌تحریمی‌ها را کنار گذاشت. باید بررسی شود کشور‌هایی که به رشد رسیدند برای این رشد چه اقداماتی انجام داده‌اند.

۳۵ شرکت تولید لوازم آرایشی ادغام می‌شوند؟

احمدزاده از مشارکت 35 شرکت برای تولید محصولات صادرات‌محور خبر داد: شرکت‌های وارد‌کننده با مشارکت یک‌دیگر، برند مشترکی را به نام «ملی‌شو»  تولید کردند. علت این مشارکت، محقق شدن شعار سال و همین‌طور رفتن به سوی تولید صادرات محور بود.

او درباره محور تولیدات این برند عنوان کرد: محور ما اول پوشش بازار داخل و بعد منطقه و بازار جهانی است و این مشارکت کمک می‌کند تا کشور ، از واردات به سوی تولید و صادرات حرکت کند.

وی درباره تولید و نقش آن در اعتبار کشور تصریح کرد: یک کشور برای اینکه اعتبار داشته باشد، باید تولید هم داشته باشد. این تولید باید متفاوت و رقابت‌پذیر و همین‌طور هم‌سو با نگرش نسل جدید باشد.

پیشنهاداتی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق و تقلبی به کشور

این فعال بخش خصوصی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور پیشنهاد داد: اقتصاد آزاد و رقابتی، می‌تواند در ورود کشور به بازار‌های بین‌المللی تأثیر‌گذار باشد. تولید‌کننده داخلی باید نیاز نسل جدید را تشخیص دهد و بر این اساس کالا تولید کند. باید هم تولید و هم صادرات جای خود را پیدا کنند. اینگونه می‌توان به بازار‌های جهانی نزدیک شد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان