رئیس انجمن داروسازان تهران در گفت‌وگو با «اکونگار»:

داروسازان نقدینگی ندارند، ارز نمی‌خرند/ نگرانی‌ها در بخش دارو دوچندان شده، چون مسئولان مشورت نمی‌کنند

در حالی که برخی داروها کمیاب شده و برخی داروخانه ها به دلیل عقب افتادن دریافت مطالباتشان، برخی بیمه ها را نمی پذیرند؛ بحث شروع فروش اینترنتی دارو بر نگرانی ها افزوده به طوری که فعالان این حوزه از بی ضابطه شدن فروش و سفارش هایافسارگسیخته می گویند.

به گزارش اکونگار؛ در تازه ترین تحولات بازار دارو اظهارنظرها در خصوص چالش های این صنعت، نماینده شاهین ‌شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: مجلس شورای اسلامی چهار جلسه نظارتی درباره دارو برگزار کرد اما هنوز مشکل گرانی و کمبود دارو حل نشده است. آخرین جلسه در ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که فرصت دو ماهه‌ای به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داده شد. بنا بود ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد را بیمار بپردازد که این اتفاق رخ نداده و تقریبا پرداختی از جیب بیمه و بیمار نصف نصف است. بیشترین اشکال هم به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بر می‌گردد.

دارو یارانه‌ای ایران را می‌خرند به خارج قاچاق می‌کنند / مانع قانونی شورای فراسازمانی صادرات چیست

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داده بود: بانک مرکزی منابع ارزی را برای دارو تامین نکرد. سازمان برنامه و بودجه هم ۷۰ همت طلب دارو را پرداخت نکرده، سازمان تامین اجتماعی هم طلب دانشگاه علوم پزشکی را نپرداخته است؛ علی‌رغم اقدام معقول مجلس شورای اسلامی همچنان مشکلات مردم حل نشده و باید چاره‌ای اندیشید.

نگرانی از آینده دارو

آرش محبوبی، رئیس انجمن داروسازان تهران در رابطه با مشکلات ارزی حوزه دارو و صحبت های مطرح شده در این عرصه، گفت: دارو جزو کالاهای مهم در هر جامعه ای است و مشخصا کمبود یک قلم دارو در بازار اگر منجر به این شود که سلامت شخصی به خطر افتد، باید نگران کننده باشد و تمهیداتی برای رفع آن کمبود اندیشیده شود.

او افزود: شرایط دارو در ماه های اخیر نسبت به گذشته خیلی بدتر نشده اما روند خوبی نیز ندارد. باید توجه داشت که وضعیت به شکلی در حال پیش رفتن است که با نبود ارز و کمبود منابع، احتمال این که در آینده با مشکلاتی جدی در حوزه دارو مواجه شویم، وجود دارد. امید است که سیاستمداران و تصمیم گیرندگان، پیش بینی های لازم را برای ماه های آینده کرده باشند.

خرید افسارگسیخته دارو

محبوبی با اشاره به آسیب های توزیع اینترنتی دارو، ادامه داد: توزیع اینترنتی دارو که به زودی آغاز می شود، منجر به خرید افسارگسیخته دارو در سطح جامعه می شود که قابل کنترل نیست و این امر سبب می شود تا کمبودها در عرصه دارو افزایش پیدا کند. به همین واسطه تصمیم گیران و مسئولین دولتی باید از همین امروز تمهیداتی برای آن روزها بیاندیشند تا مشکلی در حوزه دارو پیش نیاید.

واردات دارو از اروپا یا آمریکای شمالی امکان پذیر نیست

این فعال حوزه تولید دارو خاطرنشان کرد: در حوزه دارویار تمامی ارز مورد نیاز برای بخش دارو تخصیص داده شد اما مشکل در این نقطه بود که معادل ریالی ارز تخصیص داده شده باید توسط تولیدکنندگان دارو و واردکنندگان مواد اولیه پرداخت شود اما نقدینگی وجود ندارد که بتوان معادل ریالی آن را پرداخت کرد. از سوی دیگر ارز تخصیص داده شده به حوزه دارو در برخی مواقع ارز مرغوبی نیست به این معنا که اگر منشا آن اروپا یا آمریکای شمالی باشد، به علت تحریم ها نمی توان از آن استفاده کرد و در بهترین حالت دسترسی های به شدت محدودی وجود دارد.

رئیس انجمن داروسازان تهران توضیح داد: امروز در کل چرخه تولید دارو با مشکل مواجه هستیم و صرفا مشکل مربوط به واردات مواد اولیه نیست. زمانی که ریال در چرخه مالی دارو نباشد، تخصیص ارز حتی اگر به اندازه کافی وجود داشته باشد، با چالش رو به رو می شود. مهم ترین بحران حوزه دارو بی شک مساله نقدینگی است زیرا بیمه ها به تعهدات خود به شکل کامل عمل نکرده اند و ارز نیز به موقع به سیستم دارویی کشور تزریق نشده است. ورودی داروخانه ها به شکل ریالی است و این ریال امروز به دست داروخانه ها نمی رسد که بخواهند به دنبال اخذ ارز بروند.

دارو

او افزود: طبق توافق صورت گرفته، بیمه مقرر بوده تا ظرف مدت 2 ماه پرداختی های خود را انجام دهد اما در حال حاضر در پرداختی ها به داروخانه ها، تاخیر 6 ماهه دارد. ذیل طرح دارویار نیز پرداخت ها مقرر شده بود تا ظرف مدت یک ماه انجام شود اما در برخی موارد این مدت زمان به 5 ماه رسیده است و همین مشکلات سبب شده تا حوزه دارو با مشکل نقدینگی مواجه شود. نباید فراموش کرد که حاشیه سود حوزه تولید دارو بسیار محدود است و زمانی که هزینه تولید و توزیع افزایش پیدا می کند، عملا سازندگان با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.

گلایه مردم از کمبود وارفارین بیش از سایر داروها

محبوبی تصریح کرد: همین اتفاقات سبب شده تا در حوزه تامین داروهای خاص نگرانی هایی وجود داشته باشد اما به صورت عمومی و آن چه که مردم بیش از سایر داروها در این روزها از کمبود آن گلایه دارند، داروی «وارفارین» است که کابرد آن ضدانعقاد بوده و افرادی که مشکل قلبی و عروقی دارند، به آن نیاز دارند. در این راستا تولیدکنندگان داخلی فعال شده و قرار است تا با تولید داخل، کمبودها در این عرصه برطرف شود.

رئیس انجمن داروسازان تهران با ابراز امیدواری به حل مشکلات حوزه دارو در سال 1403 گفت: وزارتخانه های مسئول در حوزه دارو باید با متخصصین صنعت دارو مشورت کنند. نباید تصمیم گیری ها را به پشت درهای بسته برد زیرا این امر مشکل آفرین می شود.

او افزود: باید در حوزه فروش اینترنتی دارو، در مشورت با متخصصین صنعت دارو و سازندگان آن، آیین نامه ای تدوین شود که آسیب های طرح فروش اینترنتی دارو کنترل شود. چنین رویه ای در دستور کار نیست زیرا وزارت ارتباطات با همکاری پلتفرم ها و بدون حضور متخصصین دارو، آیین نامه فروش آنلاین دارو را تنظیم کرده اند و اصلا از متخصصین حوزه دارو در این خصوص پرسش نشده است.

محبوبی تاکید کرد: از بخش دانشگاهی، تولیدکنندگان دارو، سندیکای سازندگان، انجمن داروسازی و داروخانه ها هیچ مشورتی گرفته نمی شود و چنین رویه ای سبب می شود تا هر روز نگرانی ها در بخش دارو دوچندان شود و هر از گاهی، معضلی جدید در این عرصه به وجود آید. دارو یک کالای استراتژیک است و باید تصمیم گیری ها در رابطه با آن با رعایت تمامی جوانب صورت گیرد.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد