جامعه پزشکی به دنبال جبران عقب‌ماندگی دستمزد از تورم/ نرخ ویزیت پزشکان در ۱۴۰۳ چقدر رشد کرد؟

وزارت بهداشت معتقد است که نرخ ویزیت پزشکان در ۱۴۰۳ با رشد ۳۵درصدی نسبت به سال گذشته در راستای جبران عقب ماندگی دستمزد پزشکان از تورم تعیین شده است.

 به گزارش اکونگار، وزارت بهداشت ابتدای هر سال تعرفه‌های خدمات پزشکی را اعلام می‌کند. این تعرفه‌ها باید در جلسه هیات وزیران مطرح و مصوب شود. با وجود اینکه نرخ ویزیت پزشکان در 1403 با 23روز تاخیر ابلاغ شد، اما از ابتدای فروردین موضوع قابل اجرایی بود.

هشدار رئیس کل نظام پزشکی نسبت به خطر خالی ماندن ظرفیت دستیاری برخی رشته های تخصصی

افزایش 35درصدی نرخ ویزیت پزشکان در 1403

بر اساس مصوبه هیات وزیران، نرخ ویزیت پزشکان در 1403 با افزایش 35درصدی رو به رو شد. این در حالی است که پیشتر، در  شورای عالی بیمه صحبت از افزایش 46 درصدی نرخ پزشکان در 1403 می‌شد، اما با مخالفت دولت و در راستای حمایت از مردم تعرفه‌ها با افزایش 35درصدی رو به رو شدند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، نرخ ویزیت پزشکان در 1403 با رشد 35درصدی برای خدمات و سطوح مختلف متفاوت است. برای مثال  تعرفه ویزیت پزشکان عمومی برای سال جاری، ۱۲۶ هزار تومان، پزشکان متخصص ۱۸۹ هزار تومان، پزشکان فوق تخصص و فلوشیپ ۲۴۱ هزار تومان، متخصصان روانپزشکی ۲۵۱ هزار تومان، پزشکان فوق تخصص روانپزشکی ۲۸۶ هزار تومان تعیین شده است.

نرخ ویزیت پزشکان

عقب‌ماندگی دستمزد پزشکان از نرخ تورم جبران می‌شود؟

یکی از نکات قابل تامل نرخ ویزیت پزشکان در 1403 افزایش 35درصدی است که این اتفاق تا کنونی رخ نداده بود و بر اساس اعلام هیات وزیران این تصمیم در راستای حفظ نخبگان و جبران عقب ماندگی دستمزد پرشکان از نرخ تورم انجام شده است.

درحالی که نرخ ویزیت پزشکان در 1403 نزدیک به 35درصد بیشتر شده است، در سال گذشته حدود 25درصد رشد داشت و نرخ ویزیت پزشکان عمومی حدو 90هزار تومان تعیین شده بود.

اعتراض پزشکان به نرخ پایین دستمزدها

در سال 1402 وزارت بهداشت مصوب کرد که سهم پرداختی بیمه‌های پایه برای خدمات سرپایی معادل ۷۰ درصد تعرفه بخش دولتی و در بخش بستری معادل ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی باشد. تا به صورت متوازن بیماران و پزشکان تحت حمایت قرار گیرند، اما دستمزد پایین پزشکان به خصوص پزشکان عمومی یکی از موارد مورد اعتراض آنها به تصمیم وزارت بهداشت بود و به همین دلیل نرخ ویزیت پزشکان در 1403 با تغییر بیشتری انجام شد.

رشد مباحث رفاهی در جزییات دستمزد پزشکان

درحالی که پزشکان گلایه‌های بسیاری از سطح درآمدی خود دارند، وزارت بهداشت اعلام کرد که در تعیین نرخ ویزیت پزشکان در1403 به مباحث رفاهی و معیشتی آنها توجه شده و سعی ما بر این است که در  جزئیات تعرفه‌های پزشکی مانند «ویزیت»، «هتلینگ»، «جزء فنی» و «جز حرفه‌ای»  موراد را متناسب با نرخ تورم کشور  در نظر بگیریم.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد