دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با«اکونگار» بررسی کرد

تغییر نرخ ارز در بازار عراق / حمله اسراییل چه تاثیری بر ارز سلیمانیه گذاشت؟

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق تاثیر حمله اسراییل بر ارز سلیمانیه را بررسی کرد.

به گزارش اکونگار، در ۲۰ روز اخیر تحولات بازار ارز عراق، مناسبات تجار را تغییر داده است. در مدت اشاره شده نرخ ارز در بازار آزاد عراق بین 100 تا 150 دینار کاهش یافت و این مساله باعث کاهش مابه التفاوت نرخ ارز نیمایی در ایران با نرخ ارز آزاد در عراق شده است.جهانبخش سنجابی شیرازی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌و‌گو با «اکونگار» با بیان اینکه در ۲۰ روز گذشته نرخ ارز در بازار آزاد عراق کاهش یافت متذکر شد؛ یکی از چالش‌های بازرگانان مابه التفاوت نرخ ارز بانک مرکزی با نرخ ارز در بازار آزاد عراق است؛ لذا کاهشی که در ۲۰ روز اخیر شاهد بودیم اتفاق مثبتی در تجارت خارجی ایران محسوب می‌شود.

تاثیر حمله اسراییل به کنسولگری ایران در دمشق بر بازار نفت/ چالش زنجیره‌های تامین جهان پیچیده‌تر شد

اختلاف نرخ ارز به کمترین میزان رسید

این فعال بخش خصوصی افزود: در حال حاضر اختلاف نرخ ارز نیمایی ایران با نرخ سلیمانه عراق به کمترین میزان از ابتدای اعلام نرخ رسمی ارز در عراق تا کنون رسیده است.

سنجابی افزود: آخرین خبری که دارم هر دلار 1470 دینار عراق است. این نرخ قبل از پایان سال1402 بیش از 1550 دینار بود و تقریبا بین 100 تا 150 دینار کاهش نرخ اتفاق افتاده است.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق بیان کرد: اختلاف نرخ ارز یکی از نقاط تهدید کننده صادرات ایران به عراق است؛ بنابراین هر چقدر این اختلاف کاهش یابد به همان میزان اثر مخدوش کننده ارز در تجارت کمتر از بین خواهد رفت.

انتظار افزایش مبادلات از خرداد

او در پاسخ به اینکه این اتفاق چه تاثیری در تجارت داشته؟ گفت: با توجه به اینکه کاهش نرخ اخیرا اتفاق افتاده و در ایران هم ۱۵ روز تعطیلات نوروز و بعد هم تعطیلات عید فطر طرفین را داشتیم، انتظار نداریم تاثیر کاهش نرخ در تجارت فروردین ماه نمایان شود. اساسا محموله‌هایی که بین طرفین مبادله می‌شود مربوط به قراردادهایی قبل تر از انجام مبادله است از این رو این نرخ‌ها خود را در تبادلات پایان اردیبهشت و خرداد ماه نشان خواهد داد.

سنجابی

سنجابی عنوان کرد: ما در بخش زیادی از کالاهایی که به عراق صادر می‌کنیم دارای مزیت خدادادی هستیم. هزینه‌های سربار کم، تهیه آسان کالاها، کم بودن هزینه‌های نقل و انتقال پول و‌ امکان معامله بدون استفاده از زیرساخت‌های بانکی مزیت‌هایی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

کاهش نرخ ارز آزاد به نفع توسعه تجارت دو کشور است

او تاکید کرد: اما یکی از چالش‌ها این است که چون عملا به دلیل نبود امکان نقل و انتقال پول از شبکه بانکی و اینکه از طریق صرافی نیز امکان تهیه ارز از بانک مرکزی فراهم نبود؛ بنابراین واردکننده عراقی که از ایران کالا وارد می‌کند باید از بازار آزاد ارز خود را تهیه کند. بنابراین هرچقدر این نرخ کاهش پیدا کند به این معناست که به دلیل مزیت‌های رقابتی واردکننده عراقی مصرتر می‌شود که از ایران وارد کند چراکه هزینه سربار همین کالایی که از ایران تهیه می‌کند، در واردات از شرق دور خیلی بیشتر خواهد بود. خوشبختانه کاهش نرخ ارز آزاد به نفع توسعه تجارت خارجی بین دو کشور و تراز تجاری مثبت از سمت ما به عراق است.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان