رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در گفت‌وگو با «اکونگار» هشدار داد

چالش‌‌‌های تامین پایدار شیر خشک اطفال / سیاست‌گذاری دولت، زنگ‌ خطر کمبود نقدینگی شرکت‌ها را به صدا درآورده

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت: خوشبختانه تامین شیر خشک اطفال در کشور به حالت عادی رسیده اما در چند هفته اخیر مشکلات جدیدی برای تولید کنندگان ایجاد شده که اگر سریعتر نهادهای مربوطه فکری برای حل آن نکنند تامین شیر خشک اطفال پایدار نخواهد بود.

به گزارش اکونگار، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با انتقاد از تغییر یکباره نرخ ارز ترجیحی گفت: تامین ماده اولیه با نرخ جدید و پرداخت ما‌به‌التفاوت نرخ ارز جدید و قدیم برای هر محموله مواد اولیه که وارد کشور می شود شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک را با بحران جدی نقدینگی رو به رو کرده است.  

هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در گفت‌وگو با«اکونگار» گفت: بر اساس تصمیم سازمان غذا و دارو در 3هفته اخیر به یکباره نرخ ارز ترجیحی شیرخشک از 4هزار و 200 تومان به 28هزار و 500 تومان تغییر پیدا کرد که این موضوع منشا مشکلات جدی برای تولیدکنندگان است.  

نوزادان در گرداب سوء مدیریت دولت / ارز به تولیدکنندگان داخلی نمی‌دهند، شیرخشک گمنام از ترکیه وارد می‌کنند

نوزادان مهاجران افغان بدون شیر خشک مانده‌اند / از جایگزین کردن شیر گاو تا خرید از بازار سیاه و التماس ...

وی با اشاره به اینکه اکثر تولیدکنندگان شیرخشک موجودی بالایی در زمینه مواد اولیه ندارند،اظهار داشت: شرکت‌ها برای ادامه تولید نیازمند تهیه مواد اولیه هستند. در نتیجه ماده اولیه را باید با قیمت 28هزار و 500 تومانی بخرند که این تغییر صورت گرفته  در نرخ ارز نیاز نقدینگی را 7برابر بیشتر نسبت به ماه گذشته می‌کند.  

این فعال حوزه شیرخشک نوزاد افزود: هفته گذشته بانک مرکزی، طی بیانیه‌ای اعلام کرد شرکت‌ها پس از واردات مواد اولیه و ترخیص آن از گمرک تا 2ماه فرصت دارند که مابه‌التفاوت ارز 4هزار و 200 تومانی با ارز 28هزار و 500 تومانی را به خزانه دولت واریز کنند. خود این ابلاغیه یک بحران مالی برای شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک به وجود می‌آورد.  

وی تاکید کرد: به صورت عادی از زمان ترخیص ماده اولیه تا تولید شیرخشک و توزیع آن در شرکت‌های پخش و حضور محصول و بازگشت نقدینگی به شرکت ها حدود 8ماه زمان نیاز هست اما بانک مرکزی به شرکت‌ها تنها 2ماه فرصت داده تا مابه‌التفاوت نرخ ارز را به آنها بازگرداند.   

وی تصریح کرد: واردات کمکی به حل مشکل کمبود شیرخشک در بازار نکرد، آنچه که بازار را از بحران نجات داد، همت تولیدکنندگان بود. هنوز هم بسیاری از محصولات وارداتی بعد سه ماه از وارد شدن به داخل کشور در مرحله آزمایش مانده‌اند و خبری از توزیع آنها در بازار نیست. 

وی با انتقاد از روند کند و مبهم تخصیص ارز عنوان کرد:  روند تخصیص ارز در سازمان غذا و دارو  به صورت شفاف انجام نمی‌شود و اقدامات مبهم و غیر قابل برنامه ریزی است. برای مثال مسئولین مربوطه در سازمان غذا و دارو عنوان می کردند که در تخصیص های مواد اولیه در سامانه جامع تجارت صفر دیده می شوند و مشکل دارد. عجیب اینکه این مسئله تا امروز هنوز حل نشده است. 

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد  ادامه داد: سوال ما از سازمان غذا و دارو این است که در شرایطی که بحران کمبود شیرخشک در کشور یک مساله جدی بود و تولید کنندگان سعی در حل آن داشتند و دارند چرا یکباره نرخ ارز ترجیحی تغییر کرد تا مشکلی به مشکلات قبلی اضافه شود. 

در حال حاضر اگر فکری برای تامین نقدینگی شرکت‌ها و زمان مناسب برای پرداخت مابه‌التفاوت ارزی نشود بازار  بازهم دچار التهاب می‌شود. 

تحویل‌زاده، تاکید کرد: پیشنهادات ما برای عدم تکرار کمبود شیرخشک در کشور این است که در گام اول فکری به حال تامین نقدینگی شرکت‌ها شود و در گام دوم زمان لازم برای پرداخت ما‌به‌التفاوت در نظر گرفته شود.  

وی ادامه داد: برای جلوگیری از هرگونه بحران کمبود شیرخشک در بازار باید تامین فوری ارز انجام شود. درحالی که سازمان غذا و دارو تاکید دارد که هیچ مشکل ارزی برای واردات ماده اولیه شیرخشک وجود ندارد، اما تولیدکنندگان با مشکل تامین ارز رو به رو هستند.  

وی در پایان با اشاره به مساله قیمت‌گذاری دستوری در بحث تولید شیرخشک، گفت:  قیمت گذاری دستوری براساس نرخ ارز جدید باعث زیان‌دهی شرکت‌های تولیدی  شده است سازمان غذا و دارو بدون گرفتن مدارک از شرکت‌های تولیدی اقدام به قیمت گذاری کرده که همین موضوع باعث زیان ده شدن تولید شیر خشک اطفال شده است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد