وضعیت کارمندان اروپایی زیر ذره‌بین شرکت‌های تحقیقاتی / مدیران سمی، چه بر سر نیروی کار می‌آورند؟

یک نظر سنجی نشان می‌دهد که مدیران سفارشی در شرکت‌ها، محیط را روز به روز برای کارمندان غیرقابل تحمل می‌کنند.

به گزارش اکونگار، چندی پیش روزنامه گاردین در گزارشی به نتایج یک تحقیق پرداخت که عنوان آن مدیران سمی در شرکت‌ها بود. در این گزارش گاردین به نقش مدیران سفارشی و عملکرد آنها در شرکت‌ها پرداخت شده بود. 

در گزارش گاردین آمده است که مدیرانی که بدون سابقه، شایستگی و با سفارش خاصی به شرکت‌های بزرگ و یا کوچک می‌روند، دستاورد چندان مطلوبی نداردند. 

سهم اندک آموزش در حوزه مدیریت

این بررسی‌ها که توسط یک شرکت تحقیقاتی انجام شده بر روی دانش مدیریت تمرکز ویژه‌ای داشته است. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که نزدیک به 82درصد از مدیران کسب و کارها، روسای تصادفی هستند و هیچ آموزشی درباره روش‌های مدیریتی ندیده‌اند و همین موضوع نگرانی گسترده‌ای درباره کیفیت مدیران به وجود آورده است.

کارمندان توان تحمل محیط پرتنش را ندارند

یک نظرسنجی در سال 2018انجام شد، در این تحقیقات از کارمندان در رابطه با دلایل ترک کار خود سوال شده بود که بیش از 28درصد آنها عنوان کردند به دلیل تنش با مدیران ترک شغل کرده‌اند.

در تحقیقاتی که در سال 2018 انجام شده نزدیک به 28درصد کارمندان بدخلقی مدیران را دلیل ترک شغل عنوان کردند و 12درصد از کارمندان تبعیض و آزارهای مختلف را دلیل ترک محل کار خود معرفی کردند.به عبارتی کارمندان بیکاری و ترک کار را بر ماندن بر محیط پرتنش ترجیح می‌دهند. 

نقش مستقیم الگوهای مدیریتی بر انگیزه کارمندان 

در تحقیقات صورت گرفته با کارمندانی که کار خود را ترک کرده‌اند، صحبت‌های طولانی انجام شده بود. در میان آن دسته از کارمندانی که دلیل ترک شغل خود را ناکارآمدی مدیران عنوان کرده بودند، نزدیک به یک سوم اعتراف کرده بودند که انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند و مابقی هم از کاهش انگیزه برای انجام یک کار خوب و با ارزش در محیط کار صحبت کرده بودند. عده دیگری هم با تاکید عنوان کرده بودند که در 12ماه آینده به فکر ترک کار هستند.  

از دست رفتن کنترل رفتارها در محیط‌های پرتنش کاری 

واقعیت این است که تنش در محیط کاری، منجر به افزایش از دست آرامش کارمندان می‌شود. در سال 2023 نظرسنجی جدید از گروه کارمندان در رابطه با دلایل ترک شغل انجام شده که بازهم مشکلات به لایه‌های مدیریتی بازمی‌گردد. بر اساس  این نظرسنجی جدید که بر خطرات ناتوانی مدیران در مهار رفتارهای ناپسند تاکید دارد، تقریباً یک سوم از کارمندان بریتانیا می‌گویند که شغل خود را به دلیل فرهنگ منفی در محل کار ترک کرده‌اند.

این تحقیقات توسط یک موسسه مدیریتی به نام تحقیقات انجام شده توسط موسسه مدیریت منشور (CMI) انجام شده است. در این تحقیقات به نگرانی گسترده در مورد کیفیت مدیریت و تأثیر آن بر زندگی روزمره کارمندان پرداخته شده است.

این تحقیق پس از رسوایی‌های اخیر، در شرکت‌های بزرگ اقتصادی و حتی فضاهایی مانند شبکه‌های تلویزیونی انجام شد.

دلایل نارضایتی بالای زنان از مدیران مرد

در این نظرسنجی با 4هزار و 500 کارگر و کارمندان آقا و خانم در سطح بریتانیا صحبت شده است. آمارها نشان می‌دهد که سطح نارضایتی زنان از مدیران بسیار بالا است و این گروه بیشتر از مردان مورد آزار و اذیت و تبعیض‌ها در محل کار خود قرار گرفته‌اند.

پس از صحبت با کارگران، گروه محققان با 2هزار مدیر برای این تحقیق صحبت کرده‌اند. جمع‌بندی صحبت‌های محققان با مدیران نشان می‌دهد که مدیران جدید و سفارشی مشکل اصلی چالش‌های به وجود آمده در محیط کار هستند.

مدیران سمی، بی‌تجربه و فاقد آموزش هستند

تحقیقات نشان می‌دهد که 82درصد از مدیرانی که کارگران و کارمندان آنها را مدیران سمی می‌خوانند، همان افرادی هستند که به صورت سفارشی و بدون داشتن هیچ تجربه، دانش و آموزشی در حوزه مدیریت به این سطح رسیده‌اند. این افراد که روسای تصادفی نام دارند، نمی‌توانند هیچ نقشی در زمینه مدیریت و رهبری کسب و کار ایفا کنند. بیشتر این گروه وابسته به سرمایه‌گذاران بزرگ و یا خانواده‌های بزرگ هستند که در سطح مدیریت جانمایی شده‌اند.

در این پژوهش آمده است، البته نمونه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد، مدیرانی که سابقه آموزش و دانش و تجربه در حوزه کاری خود دارند و بر اساس شایستگی به مدیریت رسیده‌اند هم گاهی رفتارهای عجیب و ناپسندی در محیط کار از خود نشان می‌دهند، اما در نهایت این افراد 15درصد از کل جامعه مدیران را در برمی‌گیرند.

office workers in cubicles work on telephones

توسعه اقتصادی و احتماعی در گرو توسعه مدیران

آنتونی پینتر، مدیر موسسه CMI، در رابطه با چرایی انجام این تحقیقات گفته که بهبود عملکرد مدیران برای جلوگیری از توسعه فرهنگ‌های ناپسند در محل کار و  کنترل رفتارهای ناشایست، بسیار مهم است. این موضوع می‌تواند به صورت مستقیم بر روی توسعه‌های اقتصادی و اجتماعی تاثیرگذار باشد.

او همچنین استدلال می‌کند که مدیران بهتر عملکرد اقتصادی کشورها را بهبود می‌بخشند و به اصلاحات خدمات عمومی  مورد نیاز کمک شایانی می‌کنند.

مدیران سمی عامل افول پویایی در محیط کار

به گفته مدیر موسسه CMI، وجود مدیران نامناسب و ناکارآمد در محیط کار که کارگران و کارمندان آنها را مدیران سمی می‌خوانند، می‌تواند منجر به افول پویایی محیط کسب و کار در کشورها شود و این موضوع به صورت مستقیم اقتصاد کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین تدوام فعالیت این دسته از مدیران در کسب و کارها منجر به دوری کارگران از شغل شده و در صورت گسترش سطح خدمات عمومی را هم کاهش می‌دهد.

به گفته وی، همانطور که اقتصاددانان معتقدند، رمز موفقیت مولدترین کشورها به کیفیت مدیریت و رهبری برمی‌گردد. کارگران معترض به وضعیت مدیریت در این تحقیقات گفته‌اند«در هر زمینه‌ی مهارتی کار مدرن، افراد به آموزش نیاز دارند. برای مثال یک لوله کش تا زمانی که آموزش نبیند، نمی‌تواند هیچ کاری را انجام دهد. همین موضوع در مدیریت هم صدق می‌کند، مدیری که دانش نداشته باشد، آموزش ندیده باشد، چطور می‌تواند محیط امن و آرامی برای کارمندان و کارگران ایجاد کند و کسب و کار را در مسیر موفقیت پیش ببرد.»

داده‌های به دست آمده از تحقیقات که نشان می‌دهد 82درصد از مدیران همان روسای تصادفی هستند و این حقیقت را عیان می‌کند که چقدر مسله مدیریت جدی گرفته نمی‌شود و اهمیت آن به طور جمعی در نظر افراد نیست.

دلایل دوری کارمندان از مدیران

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که بسیاری از مدیران در دوران فراگیری کرونا و یا مشکلاتی فراتر از آن با چالش‌های خاصی مواجه شده‌اند، این مشکلات مواردی مانند جاماندن از پرواز در زمان برگشت و یا رفتن به جلسات کاری، مدیریت کارکنان در محیط کار و حتی رفت و آمد کارمندان در ساعات منظم و دقیق است. مدیران ممکن است در این موارد هم عکس‌العمل‌های نامناسبی از خود نشان دهند که منجر به فاصله گرفتن کارمندان از آنها می‌شود.

برای مثال در دوران همه‌گیری کرونا، آمارها نشان از افزایش سریع استفاده از نرم‌افزار نظارت و سایر فناوری‌های نظارت از راه دور داشت، زیرا مدیران به دنبال نظارت بر کارکنان از راه دور بودند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد