افزایش ۵درصدی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی کشورها/ طلا وارد کانال ۲۸۰۰دلاری می‌شود؟

درحالی که طلا در مسیر صعودی قوی قرار دارد، برخی تحلیلگران از ایجاد یک موج جدید قیمتی و جهش به حوالی ۳هزار دلار خبر می‌دهند.

اکونگار، فهیمه اکبری صحت-عبور طلا از مرز ۲۷۰۰ دلاری یک رکورد جدید در بازار این فلز محبوب را به ثبت رساند. درحالی که طی یک سال اخیر قیمت انس جهانی بیش از ۳۱درصد رشد داشته، طلا به یکی از امن‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. 

ان، بی، سی نیوز، در گزارشی به بررسی وضعیت بازار طلا پرداخته است. در این گزارش آمده:  در حال حاضر قیمت طلا در یک رکورد تاریخی به سر می‌برد و تحت تاثیر عواملی مانند تغییر نرخ بهره، افزایش بدهی ایالات متحده و کاهش ارزش دلار بهترین بازار برای سرمایه‌گذاران شده است.

افزایش ۱۳میلیونی قیمت سکه طی ۶۰ روز/ بازارهای مالی زیر ضرب جنگ

طلا در مرز ۲۸۰۰دلاری

عده بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده ‌اندکه قیمت طلا به رکوردهای جدیدی دست پیدا می‌کند و برخی انتظار دارند که فلز زرد در سه ماه آینده از ۲۸۰۰ دلار عبور کند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند طلا  پس از اینکه یک رکورد قیمتی جدید را ثبت کند، در یک "مرحله صعودی  تازه" قرار می‌گیرد و به ارتفاعات جدید دست پیدا می‌کند.

مهمترین عوامل تاثیرگذار روی رشد قیمت طلا

پل وونگ، استراتژیست بازار در Sprott Asset Management در یادداشتی پس از رکوردشکنی قیمت فلز زرد نوشت« طلا وارد فاز صعودی جدیدی شده که تحت تأثیر عواملی مانند تصمیمات بانک‌های مرکزی،تغییر نرخ بهره، افزایش بدهی ایالات متحده و کاهش ارزش دلار آمریکا قرار دارد.»

وونگ ادامه داد« افزایش نسبت بدهی ایالات متحده به تولید ناخالص داخلی از لحاظ تاریخی به دلیل نگرانی در مورد پایداری بدهی، کاهش ارزش پول و درآمدزایی بدهی منجر به افزایش قیمت طلا شده است.»

طلا

تاثیر رشد بدهی عمومی روی قیمت طلا

دفتر بودجه کنگره آمریکا انتظار دارد بدهی عمومی از 98 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 به 181 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2053 افزایش یابد که بالاترین سطح در تاریخ این کشور است.

وونگ توضیح داد که با افزایش بدهی، دولت ها ممکن است برای جبران کسری‌ها به چاپ پول متوسل شوند که می‌تواند ارزش پول را کاهش دهد. این کاهش اعتماد به ارز  جذابیت طلا را به عنوان یک ذخیره قابل اعتماد ارزش افزایش می‌دهد.

تمایل بانک‌های مرکزی جهان به خرید طلا

وی افزود: فشارهای تورمی مداوم و شرایط سخت اقتصاد کلان که اقتصادهای جهانی را درگیر کرده است، نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی و سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به حفظ و سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبها دارند.

بر اساس داده های شورای جهانی طلا، خرید خالص طلا توسط بانک‌های مرکزی در نیمه اول سال 2024 به 483 تن افزایش یافت که 5 درصد بالاتر از رکورد قبلی ثبت شده در نیمه اول سال 2023 است.

افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی معمولاً سرمایه‌گذاران را به سمت دارایی‌های امن مانند طلا سوق می‌دهد که انگیزه آن برای محافظت در برابر خطرات و بی‌ثباتی در بازارهای جهانی است.

طلا ۳هزار دلاری می‌شود؟

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت تشدید تنش‌ها قیمت نفت و قیمت طلا به طور موازی روند صعودی را در پیش خواهند گرفت و عبور طلا از کانال ۳هزار دلاری غیر ممکن نیست.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد