ترکش‌های جنگی اسراییل بر پیکر اقتصاد جهان/ از نفت تا غذا زیرضرب جنگ

با گسترش درگیری‌ها و تشدید تنش در غزه، لبنان و یمن، اقتصاد اسراییل به دلیل اختلال عمده در مسیر تجاری دریایی دچار مشکل شده و پیش بینی می‌شود هزینه جنگ به بیش از ۶۷میلیارد دلار برسد.

اکونگار، فهیمه اکبری صحت-  درحالی یکسال از  آغاز جنگ غزه می‌گذرد که بیش از ۴۰هزار فلسطینی زیر آتش جنگ به شهادت رسیده‌اند و تمام زیرساخت‌های زندگی از بین رفته است. ان‌بی‌سی نیوز در گزارش وضعیت اقتصاد اسراییل و غزه را پس از یکسال جنگ بررسی کرده است. در این گزارش وضعت غزه بسیار سخت و امکانات رفاهی آن در حد عصر حجر توصیف شده است.

واکنش بازارها در پی"انتقام سخت" ایران از اسراییل / از نفت تا دلار و ارزهای دیجیتال دچار شوک شدند

گزارشی که سازمان ملل متحد در اوایل ۲۰۲۴ منتشر کرد نشان می‌داد که حدود ۸۰تا ۹۶درصد از دارایی‌های کشاورزان غزه به دنبال تجاوز رژیم صهونیستی از بین رفته است. بیشتر سیستم آبیاری، مزارع، واحدهای دامداری و باغات در منطقه غزه در آتش جنگ سوخته و تولید مواد غذایی در این منطقه کاملا نابوده شده است.

براساس این داده‌ها، امنیت غذایی ۸۲درصد از مردم غزه کاملا از بین رفته و حدود ۸۰درصد از مشاغل خصوصی که به عنوان محرک اقتصادی غزه شناخته می‌شوند، نابوده شده‌اند.

درحالی که وضعیت اقتصادی غزه بسیار وخیم گزارش شده، اقتصاد اسراییل هم به دلیل گسترش جنگ به وضعیت نامطلوبی تغییر یافته است. درحال حاضر اقتصاد اسرائیل در میان کشورهای توسعه یافته OECD، شدیدترین کندی را تجربه می کند. تولید ناخالص داخلی اسراییل در ۳ماهه اول ۲۰۲۴ با کاهش حدود ۵درصدی مواجه شده در ماه‌های بعدی با کاهش ۱.۱ و ۱.۴درصدی مواجه شد.

پس از حمله اسراییل به لبنان، بانک مرکزی اسراییل تخمین زد که در صورت ادامه جنگ تا ۲۰۲۵ هزینه جنگ از ۶۷میلیارد دلار عبور خواهد کرد و کسری بودجه قابل جبران نخواهد بود.

برای منطقه، یک سال جنگ به معنای کاهش شدید رشد تولید ناخالص داخلی و کاهش سرعت سرمایه گذاری بوده است. صندوق بین‌المللی پول در ارزیابی اواسط آوریل خود از منطقه هشدار داده است که رشد تولید ناخالص داخلی خاورمیانه، شمال آفریقا و پاکستان در سال ۲۰۲۴ به میزان ۲.۶درصد کاهش یافته است.

پس از تشدید تنش‌ها میان یمن و اسراییل تجارت دریایی هم دچار مشکل شده و افزایش ترافیک در کانال سویز حتی تجارت مصر را هم دچار اختلال کرده است.

 از سوی دیگر در هفته گذشته با تشدید تنش‌ها میان ایران و اسراییل قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایشی شد و با فروکش کردن التهابات نفت روی کانال ۷۵دلار باقی ماند، البته قیمت نفت در آغاز جنگ در سال گذشته حدود ۸۵دلار بود.

کارشناسان معتقدند که اگر اسراییل بخواهد جنگ را در ۷جبهه با شدت تمام پیش ببرد نه تنها ضربه‌های اقتصادی سنگینی به خود وارد می‌کند؛ بلکه ممکن است قیمت نفت تا ۱۳۰دلار هم افزایش پیداه کرد و وضعیت اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان دچار تلاطم شود.

درحالی که نتانیاهو همچنان بر طبل جنگ می‌کوبد، کارشناسان معتقدند در صورت تداوم وضعیت فعلی شوک‌های اقتصادی بزرگی به کشورهای جهان تحمیل خواهد شد.  

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد