«اکونگار» از  تحولات مهم بازار رمز ارزها گزارش می‌دهد

جهش قیمت بیت‌کوین در پی چراغ سبز آمریکا / پیش‌بینی اتفاقات غافلگیرکننده در بازار کریپتو

سرانجام کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین را تایید کرده است.

به گزارش «اکونگار» با انتشار این خبر، قیمت بیت کوین تا بیش از هزار دلار افزایش یافت و ویدئوهایی از مردمی که فریاد خوشحالی سر می‌دهند در فضای مجازی منتشر شد.

اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده دقیقا چه چیزی را تصویب کرده است؟

این کمیسیون به یازده ETF برای بیت کوین در ایالات متحده چراغ سبز نشان داده و درهای سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را به روی بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید باز می‌کند که نمی‌خواهند اقدامات اضافی مربوط به خرید بیت کوین واقعی را انجام دهند.

پرسودترین و ضررده‌ترین ارزهای دیجیتال در هفته اول ژانویه ۲۰۲۴

بر اساس گزارش گاردین، ETF روشی آسان برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌ها یا گروهی از دارایی‌ها بدون نیاز به خرید مستقیم آن دارایی‌هاست. مثلا ETF اس‌پی‌دی‌آر گلدشیر، از جمله بزرگ‌ترین صندوق‌های قابل معامله در بورس جهان، این امکان را فراهم می‌سازد تا هرکس بدون‌اینکه نیازی به محلی برای ذخیره شمش طلا داشته باشد، در بازار این فلز گرانقیمت سرمایه گذاری کند.

ETF‌ها را نیز می‌توان به راحتی در بورس‌ها معامله کرد. از همان روزهای اول هرکسی که می‌خواست بیت کوین بخرد، باید یا یک کیف پول دیجیتالی داشته باشد یا یک حساب در یک پلتفرم معاملات ارز دیجیتال مانند کوین‌بیس یا بایننس. حامیان ارزهای دیجیتال می‌گویند که با ETF‌ها معامله‌ها راحت‌تر انجام خواهد شد.

تایید ETF‌ها یک پیروزی بزرگ برای مدیران صندوق‌های بزرگی چون بلک‌راک، فیلدلیتی اینوستمنت و اینوسکو خواهد بود که این وجوه را مدیریت خواهند کرد.

هرچند کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ETF‌های جدید را تایید کرده اما هنوز هم در مورد ارزهای رمزنگاری شده عمیقا تردید دارد و اعلام کرده تصمیم این کمیسیون به معنای تایید یا قبول بیت کوین نیست.

گری گنسلر، رئیس این آژانس گفته: سرمایه گذاران باید در مورد خطرات بی‌شمار مرتبط با بیت کوین و محصولاتی که ارزش آنها به ارزهای دیجیتال مرتبط است محتاط باشند.

اما کارولین کرنشاو، کمیسر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده می‌گوید: «من نگران این هستم که این محصولات به بازارها سرازیر شوند و حساب‌های بازنشستگی خانوارهای آمریکایی را هدف قرار دهد که امکان مقابله با تقلب و دستکاری رایج در بازارهای بیت کوین را ندارند».

بازار رمزارزها در ایران-بیت کوین

این تایید برای قیمت بیت کوین چه معنایی دارد؟

پس از نزدیک به دو سال آشفتگی در بازار که منجر به سقوط قیمت بیت کوین و ورشکستگی چندین شرکت رمزنگاری شده، تایید ETF‌ها به عنوان خبر خوبی برای بسیاری از سرمایه گذاران در بازار کریپتو خواهد بود.

از چند ماه پیش پیش‌بینی شده بود این چراغ سبز رگلاتورها روشن خواهد شد و بنابراین قیمت بیت کوین از اکتبر حدود ۷۰ درصد جهش کرد زیرا سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال حدس می‌زدند که استفاده گسترده از ETF بیت کوین باعث افزایش تقاضا برای این ارز دیجیتال می‌شود.

قیمت این ارز دیجیتال در نوامبر 2022 پس از ورشکستگی صرافی کریپتو FTX به 16000 دلار کاهش یافت. ساعاتی پس از اعلام تایید‌ETFها توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، قیمت بیت کوین به 46500 دلار رسید.

تحلیلگران استاندارد چارترد می‌گویند که ETF‌ها تنها در سال جاری قادرند 50 تا 100 میلیارد دلار جذب کنند و به طور بالقوه قیمت بیت کوین را تا 100000 دلار افزایش دهند. برخی دیگر گفته‌اند که جریان ورودی در طول پنج سال به 55 میلیارد دلار نزدیک خواهد شد.

به نوشته گاردین سایر تحلیلگران در پیش‌بینی‌های خود محتاط‌تر بوده‌اند و می‌گویند که احتمالا با گسترش استفاده از ETFها و افزایش مخاطبان بالقوه خود، به تثبیت قیمت کریپتوها کمک کنند.

با این حال، اکثر آنها همچنان نگران این هستند که استفاده گسترده از ETF‌های رمزنگاری می‌تواند ریسک و نوسانات زیادی را در حساب‌های بازنشستگی آمریکایی‌ها ایجاد کند چون قیمت بیت کوین به شدت در نوسان است و این نوسان اغلب بدون هشدار یا توضیح رخ می‌دهد.

یانیس گیوکاس، مدیر ارشد مودیز آنالیتیکس می‌گوید: «نوسانات زیاد قیمت بیت کوین می‌تواند سرمایه‌گذاران جریان اصلی را در معرض طیف کمتر آشنای ریسک‌های سرمایه‌گذاری قرار دهد».

قیمت اتریوم، دومین ارز رمزنگاری محبوب، نیز به دلیل گمانه زنی‌ها مبنی بر ایجاد ETF آنها توسط مدیران صندوق افزایش یافته است.

اما یک سوال مهم:

چرا ارزش بیت کوین امسال تقریبا 150 درصد افزایش یافته است؟

اکونومیست در مقاله‌ای با معرفی نظریه سوسک کریپتو به این سوال پاسخ می‌دهد. این نشریه مهم اقتصادی می‌نویسد: سوسک‌ها را نمی‌توان با بریدن سرشان از بین برد. این موجودات قادرند تا یک هفته بدون سر زندگی کنند. ضربه زدن به آنها نیز تضمینی برای کشتنشان نیست: اسکلت بیرونی انعطاف‌پذیر این حشرات می‌تواند تا 900 برابر وزن بدن آنها را تحمل کرده خم شود. ریختن سوسک‌ها در توالت هم راه حل از بین بردنشان نیست: برخی از نژادهای سوسک‌ها می‌توانند بیش از نیم ساعت نفس خود را حبس کنند. برای بشر، سوسک‌ها آفتی ناخواسته هستند. حضور آنها در زندگی بشر بدتر می‌شود زیرا سوسک‌ها فناناپذیرند.

سرمایه‌گذارن و رگلاتورهای صنعت کریپتو هم چنین نگاهی به این ارزها دارند. مجرمان از کریپتو برای پولشویی استفاده می‌کنند. تروریست‌ها از آن برای پرداخت‌های مالی خود استفاده می‌کنند و هکرها با بیت کوین باج می‌خواهند.

اکونومیست ادامه می‌دهد به نظر می‌رسد این صنعت نیز فناناپذیر است. با نرخ‌های بهره بالاتر سال 2022 قیمت‌های کریپتو نزول سختی را تجربه کردند. «سر این صنعت» کنده شد: چانگ‌پنگ ژائو و سام بنکمن فرید، بنیان‌گذاران بزرگ‌ترین و دومین صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال، اکنون هر دو در انتظار صدور حکم برای جرایم مالی هستند؛ جرایمی چون کلاهبرداری و نقض قوانین پولشویی. رگولاتورها هم ارزهای دیجیتال را سرکوب می‌کنند. با این حال کریپتو نه تنها زنده مانده، بلکه بار دیگر ارزش آن در حال افزایش است: بیت کوین در 11 دسامبر به بالاترین سطح دو سال اخیر یعنی تقریبا 45000 دلار صعود کرد، در حالی که در ابتدای سال تنها 16600 دلار بود.

چه اتفاقی رخ داد؟ فنا‌ناپذیری در فناوری وارد شده است. بیت کوین، اتر و سایر کوین‌ها شرکت نیستند، ورشکسته و تعطیل نمی‌شوند. این کوین‌ها از بلاک‌چین استفاده می‌کنند که پایگاه داده‌ای از تراکنش‌ها را در خود دارد. فهرست‌هایشان را شبکه‌ای غیرمتمرکز از رایانه‌ها تأیید می‌کنند که با وعده توکن‌های جدید بقای آنها را تضمین می‌کنند. تنها در صورتی کل این معماری فرو می‌ریزد که توکن‌ها به صفر برسند. و همچنان دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم برخی از توکن‌های رمزنگاری شده ارزشی بیش از هیچ ندارند.

اکونومیست داشتن رمز ارز‌ها را نوعی ذخیره برای آینده می‌داند و مخصوصا تاکید دارد در کشورهای استبدادی مردم از بیت کوین و استیبل‌کوین (توکن‌های متصل به یک ارز ثابت مانند دلار) برای ذخیره پس‌انداز و گاه برای پرداخت‌ها استفاده می کنند.

آینده چه می‌شود؟

اکونومیست می‌گوید هرچند کریپتو نوسان دارد، اما چرخه رونق و رکود حباب ندارد. اگرچه بیت کوین یک دارایی بی‌ثبات است، تاریخچه قیمت آن بیشتر شبیه به یک رشته کوه است تا تنها یک قله، و به نظر می‌رسد که با توسعه فناوری ارتباط نزدیکی دارد.

به نظر می‌رسد بیت کوین ارزش خود را به عنوان یک دارایی جدی تثبیت کرده است. نشریه فوربز در گزارشی درباره نوسانات قیمتی بیت کوین در سال 2024 می‌نویسد: عملکرد بیت کوین در سال 2024 به انواع کاتالیزورهای بالقوه صعودی و نزولی بستگی دارد. عوامل متعددی مانند پذیرش نهادی، تغییرات نظارتی و روندهای کلان اقتصادی بر قیمت بیت کوین در سال 2024 تاثیر خواهند گذاشت.

به نوشته فوربز، زمانی که نرخ‌های بهره تثبیت می‌شوند یا کاهش می‌یابند، ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین می‌توانند مکان جذابی برای سرمایه‌گذاران برای حفظ سرمایه خود در برابر سیستم‌های مالی سنتی فراهم کنند. این نشریه پیش‌بینی‌هایی از سه کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره برای سال ۲۰۲۴ دارد که خود چشم‌اندازی تهاجمی‌تر از آنچه قبلا بود نشان می‌دهند.

اکونومیست می‌نویسد بسیاری از سوسک‌ها متنفرند. اما علیرغم تمام معایب آنها، این حشرات کاربردهایی دارند، سوسک‌ها مواد پوسیده را به مواد مغذی تبدیل می‌کنند و آفات دیگری مانند پشه‌ها را می‌خورند. کریپتو نیز کاربردهای خود را دارد، مانند تنوع بخشیدن به پورتفولیو و ایمن نگه داشتن پول در رژیم‌های مستبد. و تا به حال ثابت شده که کشتن آن تقریبا غیرممکن است.

منابع: اکونومیست، گاردین، فوربز

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد