پاداش ۵میلیون دلاری قطر برای ایده‌های خلاق

بانک توسعه قطر تسهیلات و سرمایه ویژه‌ای به اختراعات و ایده‌های خلاقانه تا سقف ۵۰۰ هزار دلار، و همینطور واگذاری تا سقف ۵ میلیون دلار به کسب و کارهای نوپا که در جهت اهداف خود می‌کوشند بر اساس شرایطی می‌پردازد.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت‌نیوز؛ رویداد استارتاپی قطر فرصت بسیاری خوبی برای کسب و کارهای تازه تاسیس شده و نوپاست. این رویداد توسط بانک توسعه قطر برگزار می‌شود. 

بانک توسعه قطر در سال ۱۹۹۷ با هدف جذب ایده‌­های خلاقانه و حمایت از شرکت­‌های تازه تاسیس شده، در جهت رشد و تکامل بازارهای خود رویداد استارتاﭖ قطر را برگزار می‌­کند. این بانک با اعطای تسهیلات به اختراعات و ایده‌­های نوآورانه تا سقف ۵۰۰ هزار دلار، و همینطور واگذاری تا سقف ۵ میلیون دلار به کسب و کارهای نوپا که در جهت اهداف خود می‌کوشند بر اساس شرایطی می‌پردازد.

هدف این بانک همواره گسترش دایره و توانایی اقتصادی کشور قطر بوده است؛ موسسین این بانک سال‌هاست با افزایش توان حمایتی خود گام بزرگی در این مهم برمی‌­دارند. استراتژی بانک توسعه قطر برای تحقق فضایی امن و دانش­‌بنیان در اقتصاد خود، شبیه­‌سازی سازه­‌های مدرن تجارتی و معاملاتی بدون تکیه بر اقتصاد نفتی است. مدیران بانک توسعه قطر با برگزاری استارتاﭖ­های فعال و گردهمایی­‌های جهانی، گام بسیار بزرگی در جهت پیوند سرمایه‌داران و ایده‌­پردازان داشته است.

قطر پذیرای ایده­‌های خلاقانه است

تکامل این بانک در چند سال اخیر را می­‌توان حیرت­‌انگیز توصیف کرد. ابعاد اقتصادی آن‌ها گرچه در ابتدای مسیرشان در تناسب با حجم معاملات و ارقام مطرح شده در اهداف مذکور قابل مقایسه نیست. اما روند صعودی این نمودار با آینده‌­نگری و سیاست­‌­گذاری آن‌ها قابل فهم است. البته پیشرفت آن‌ها محدود به پردازش و به عمل آوردن یک سیستم اقتصادی پویا، جذب کسب و کارهای استارتاپی نبوده، بلکه آنها با قدرت دادن و مهارت‌­افزایی نیروی کار خود، با سرعت بسیاری در حال پیشرفت هستند.

امروزه هر کسی می‌­تواند با کسب این تسهیلات محصولات خود یا شرکت خود را توسعه داده و به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنند. رشد کسب و کارهای استارتاپی به عنوان یک ماموریت از سوی بانک جهانی توسعه قطر پذیرفته شده است.

استارتاپ قطر پذیرای چه کسانی است؟

اعطای تسهیلات استارتاپی به دو صورت است:

  1. تاسیس شرکت در قطر: تاسیس و احداث شرکت و شروع و کسب و کار خود در قطر با ارائه‌­ی طرح یا ایده­‌ی خود برای کسب سرمایه است. این گزینه به ایده‌پردازانی که راستی‌­آزمایی شده­‌اند یا تولیدکنندگان محصولات بادوام و طبعا شایسته برای سرمایه­‌گذاری است، تعلق می‌­گیرد. بانک توسعه قطر تا حداکثر ۵۰۰ هزار دلار برای هر پروژه سرمایه­‌گذاری می‌­کند.
  2. گسترش شرکت در قطر: این شیوه­ برای شرکت‌­ها و استارتاپ‌­هایی است که در حال حاضر ثبت شده­‌اند و در حال رقابت در بازار هستند. بانک توسعه جهانی قطر با برگزاری این استارتاپ برای چنین کسب و کارهایی گزینه‌­ی همکاری، گسترش و سرمایه­‌گذاری را طرح کرده است. شما می­‌توانید با شرکت در این استارتاپ و ارائه­‌ی طرح خود تا سقف ۵ میلیون دلار سرمایه جذب کنید. استارتاپ قطر با هدف تجدید قوا و تقویت کسب و کارهای نوپا در گزینه را مطرح کرده است.

این  رویداد چه مزایایی دیگری دارد؟

برای استارتاپ­‌های دانش­‌بنیان و آینده‌­دار در حوزه‌­ی تکنولوژی که به شکل جاه‌­طلبانه‌­ای در پی تصاحب بازار می‌­گردند و می‌خواهند در چنین فرصت مهمی برای بدست آوردن جایگاه خود در قطر اقدام کنند؛ این استارتاپ‌ به­‌جز حمایت مالی،  یک بسته حمایتی کامل و جامع را به پذیرفته‌­شدگان خود اهدا می­‌کند.

پذیرفته‌شدگان در این رویداد استارتاپی بسیار کلان در ابعاد جهانی، با بهره‌­گیری از تجارب ارزشمند بازاریابان و مشاوران، آینده­‌ای روشن در بازار جهانی خواهند داشت. اما این مزایا به اینجا ختم نخواهد شد. این تسهیلات نه­ تنها به‌­شکل مالی بلکه رویکرد عملی آنها سهم مهمی در پیشرفت یا رشد و نمو کسب و کارهای استارتاپی و نوپا دارد. این رویکرد عملی با تقویت و افزایش توان تولیدی محصولات راستی‌­آزمایی شده صورت می­‌گیرد.

اما چگونه می­‌توان در این رویداد بزرگ استارتاپ شرکت و مهم­‌تر اینکه پذیرفته شد؟ در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد نحوه‌­ی شرکت و مراحل آن را بررسی خواهیم کرد.

چگونه می‌­توان در اکوسیستم استارتاپی قطر مشارکت داشت؟

محدودیتی برای حوزه‌­های استارتاپی قطر اعمال نشده است. این به این معناست که ایده‌پردازان در تمامی حوزه­‌ها و گونه‌­های خود حق شرکت در این رویداد را دارند. آزاد بودن این لیست امکان حضور استارتاپ‌­های انقلابی و به بیان­ دیگر، بدعت‌گذارانه را ممکن می‌­کند.

اما می‌­توان گفت که به طور کلی از طرف برگزارکنندگان این رویداد، توجه ویژه‌ای به حوزه­‌های خاصی می‌­شود. در ادامه این حوزه­‌ها را معرفی می‌کنیم.

  1. فناوری آب و هوا
  2. فناوری کشاورزی
  3. ساس (Saas)
  4. فناوری انرژی
  5. تکنولوژی مالی
  6. مارکت پلیس‌­ها (Marketplaces)
  7. فناوری آموزشی
  8. فناوری ورزشی
  9. تکنولوی زنجیره تامین
  10. فناوری امنیت سایبری
  11. هوش مصنوعی
  12. اینترنت اشیا و کلان داده
  13. فناوری املاک
  14. رباتیک
  15. پروفایل خود را بسازید

شما می‌­توانید اولین قدم خود را برای جذب سرمایه و شرکت در رویداد استارتاپی قطر بردارید و با ایجاد پروفایل خودتان در جهت توسعه کسب و کار خود حرکت کنید.

ابتدا باید مشخص کنید که در کدام دسته‌­بندی قرار می‌­گیرید. اینکه آیا کسب و کاری ثبت شده دارید یا قصد ثبت اختراع و تاسیس شرکت خود را در قطر دارید. سپس باید حوزه فعالیت خود را از بین موضوعات مذکور انتخاب کنید.

پرسش بعدی در خصوص اندازه‌­ی کارکنان شرکت شماست. تمامی این پرسش­‌ها برای رسیدن به یک هویت نسبی از کسب و کار شماست. سپس از شما خواسته می­‌شود تا بیان کنید که از چه نوع حمایتی می‌­خواهید که بهره‌­مند شوید.

در نهایت اطلاعات تکمیلی از شما خواسته می­‌شود و اگر به‌­صورت پیش­‌فرض برنامه‌­ای برای کسب و کار شما وجود داشت به شما ارائه داده می‌­شود.

دقت داشته باشید که با توجه به شناختی که از کسب و کار خود دارید، باید این پرسشنامه را پر کنید. اطلاعات درج شده در همین پرسشنامه‌­ی اولیه شناسنامه­‌ی کسب و کار شما در رویداد استارتاپ قطر خواهد بود. پس معرفی ایده یا اختراع خود را جدی بگیرید. این نکته می­تواند تاثیر به‌­سزایی در جلب توجه و دیده شدن شما داشته باشد.

نکات پایانی

رویداد استارتاپی قطر یا (Web summit)، گردهمایی شرکت‌­ها و رهبران فناوری جهان می‌­باشد. موفقیت در این رویداد می‌­تواند سرنوشت شرکت یا محصول شما را متحول کند. یک واقعه هیجان‌­انگیز برای فعالان حوزه اقتصاد و تکنولوژی که مورد توجه جهانی‌ست.

طرح قطر هوشمند تا ۲۰۳۰ موجب حیرت همگان در جهان شده و برنامه‌­ریزی دقیق و توان مالی بالا و ایجاد فرصت مناسب برای رقابت ایده­‌پردازان در فضایی امن، چشم­‌انداز روشنی برای دستیابی به فناوری‌­های مدرن و انقلابی را به‌­دست می‌­دهد. امید است تا ایده‌­پردازان ایرانی با کسب حمایت­‌های همه­ جانبه نقش مهمی در پیشرفت تکنولوژی و صنعتی را در عرصه‌های گوناگون ایفا کنند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد