گزارش‌های تکان‌دهنده از وضعیت کادر درمان در افغانستان/ طالبان نظام سلامت را به آستانه فروپاشی کشانده

گزارش وضعیت کادر درمان در افغانستان نشان می‌دهد که نظام سلامت این کشور در مرز فروپاشی است.

به گزارش اکونگار، انستیتو مدیران نظام سلامت جهان در گزارشی به وضعیت اسفناک کادر درمان در کشور افغانستان پرداخته است. براساس این گزارش از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا ژوین ۲۰۲۴ تعداد ۱۶نیروی کادر درمان توسط طالبان کشته شده‌اند. 

دستکاری آمارهای اقتصادی به سبک طالبان/ شاخص رفاه در افغانستان چه وضعیتی دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نظام سلامت افغانستان با وجود طالبان در آستانه فروپاشی است، به این دلیل که طالبان هزینه‌های مربوط به بخش‌های اطلاعاتی و امنیتی خود را نسبت به سایر بخش‌ها در اولویت قرار می‌دهد.

این گزارش تاکید می‌کند که ۸۰ درصد خشونت‌ها علیه پرستاران، کارکنان بیمارستان‌ها و پزشکان در افغانستان توسط نیروهای «اطلاعات و پلیس» طالبان صورت گرفته و  109 مورد خشونت علیه کارکنان کارکنان حوزه بهداشت در سال ۲۰۲۳ به ثبت رسیده است که این مورد در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۷ بوده است. 

آمارها حاکی از افزایش دوبرابری خشونت علیه کادر درمان در کشور افغانستان است که ولایت‌های زابل و بلخ بیشترین خشونت‌ها را گزارش کرده‌اند. البته گزارش خشونت‌هایی از کابل و هرات هم به دست آمده است. 

طی یک سال اخیر حدود ۱۶نفر از کادر درمان توسط جنگجویان کشته شده‌اند و در برخی ولایت‌ها مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها تعطیل و یا با کاهش بسیار زیاد خدمت‌دهی همراه شده‌اند. 

سربازان طالبان در بیشتر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی،  پزشکان، پرستاران و کادر درمان خانم را اخراج کرده و اجازه فعالیت به بانوان در مراکز بهداشتی و بیمارستانی نمی‌دهند. همین موضوع بخشی عمده‌ای از سلامت جامعه زنان در افغانستان را با خطر مواجه کرده است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیستم مراقبت‌های بهداشتی افغانستان در آستانه سقوط است زیرا طالبان بیشتر منابع دولتی را به سمت دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی خود سوق می‌دهد. 

در این گزارش آمده است که بودجه وزارت دفاع طالبان بیش از 616 میلیون دلار است که 17.38 درصد کل بودجه کشور را تشکیل می‌دهد، در حالی که بودجه وزارت بهداشت(صحت عامه) 80 میلیون دلار است که 2.25 درصد را تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر برای پیشگیری از حضور زنان در مراکز بهداشتی و درمانی محدودیت‌های مالی برای سازمان‌های کمک‌رسان ایجاد شده و  خدمات اجتماعی و بهداشتی مانند کلینیک‌های روستایی و مراکز تغذیه نیز تعطیل شده است. 

پیش از این، سازمان ملل متحد گزارش داده بود که 17.9 میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های  بهداشتی-درمانی نیاز دارند که 9.5 میلیون نفر به امکانات سلامتی دسترسی محدود یا اصلاً دسترسی ندارند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد