نابرابری درآمد و دستمزد برای زنان در بازار کار/ شکاف جنسیتی در کدام کشورها بهبود یافت؟

بررسی‌های مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که علیرغم تلاش‌های بسیار همچنان وضعیت زنان در بازار کار به خصوص در موقعیت‌های مدیریتی و رهبری سازمان‌ها مطلوب نیست.

اکونگار، فهیمه اکبری صحت- شاخص جهانی شکاف جنسیتی سالانه وضعیت فعلی و تکامل برابری جنسیتی را در چهار بعد کلیدی شامل: مشارکت اقتصادی و فرصت، پیشرفت تحصیلی، سلامت و بقا، و توانمندسازی سیاسی مورد بررسی قرار می‌دهد. از زمان راه‌اندازی انتشار گزارش‌های شاخص جهانی شکاف جنسیتی در سال 2006، این شاخص یکی از تاثیرگذارترین عوامل در پیشرفت و توسعه کشورها به شمار می‌رود.  

نادیده گرفتن حقوق زنان کارگر چالشی جهانی/ از نابرابری‌های دستمزد تا سوءرفتارها

مجمع جهانی اقتصاد درسال 2024، هجدهمین گزارش از شاخص جهانی شکاف جنسیتی، با بررسی وضعیت اقتصادی 146کشور جهان منتشر کرد. 

نتایج جهانی شکاف جنسیتی

امتیاز شکاف جنسیتی جهانی در سال 2024 برای تمام 146 کشوری که در این نسخه گنجانده شده اند 68.5 درصد است. در مقایسه با نمونه ثابت 143 کشوری که در نسخه سال گذشته گنجانده شده بود، شکاف جنسیتی جهانی یک درصد بهبود یافته است. با این حال بر اساس داده‌های کنونی، رسیدن به برابری کامل 134 سال زمان نیاز است.

کدام کشور به برابری جنسیتی کامل دست یافت؟

گزارش شاخص جهانی شکاف جنسیتی 2024 نشان می دهد که در حالی که هیچ کشوری به برابری جنسیتی کامل دست نیافته است، 97 درصد از اقتصادهای موجود در این نسخه بیش از 60 درصد شکاف خود را در مقایسه با 85 درصد در سال 2006 کاهش داده‌اند.

براساس این گزارش، ایسلند دوباره در رتبه اول قرار دارد و برای یک دهه و نیم پیشتاز این شاخص بوده است. همچنین ایسلند تنها اقتصادی است که بیش از 90 درصد شکاف جنسیتی خود را کاهش داده است. از 9 اقتصاد باقی مانده در 10 اقتصاد برتر، 8 اقتصاد بیش از 80 درصد شکاف خود را کاهش داده‌اند.

اقتصادهای اروپایی هفت رتبه از 10 اقتصاد برتر جهان را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر ایسلند، فنلاند، نروژ، سوئد، آلمان، ایرلند، اسپانیا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بازار کار زنان

شکاف جنسیتی در کدام بخش‌ها بهبود یافت؟

در میان 146 اقتصاد تحت پوشش شاخص 2024، شکاف جنسیتی سلامت و بقا 96 درصد، شکاف پیشرفت تحصیلی 94.9 درصد، شکاف مشارکت اقتصادی 60.5 درصد و شکاف توانمندسازی سیاسی 22.5 درصد بهبود یافته است.

برترین منطقه از نظر کاهش شکاف جنسیتی در جهان

اروپا در رتبه بندی شکاف جنسیتی منطقه‌ای در سال 2024 پیشتاز است و 75 درصد از شکاف خود را در سال 2024 کاهش داده است، این منطقه با بهبود بیش از 6درصدی رتبه برتر را به خود اختصاص داده است. در این میان مشارکت اقتصادی زنان در اروپا 0.4درصد افزایش یافته است.

ادامه نابرابری درآمد و دستمزد برای زنان

آمریکای شمالی دومین منطقه‌ای است که امتیاز برابری جنسیتی 74.8 درصد را به دست آورده است. علیرغم پیشروی در زیرشاخص مشارکت اقتصادی ، امتیاز برابری اقتصادی زنان اندکی کاهش یافته و به 76.3 درصد رسیده است که منعکس کننده نابرابری در درآمد و دستمزد است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمریکای لاتین و کارائیب با امتیاز برابری جنسیتی 74.2 درصد در جایگاه سوم قرار دارند. این منطقه بزرگترین جهش را از سال 2006 انجام داده است و شکاف کلی خود را 8.3 درصد کاهش داده است.

آسیای شرقی و اقیانوس آرام با امتیاز کلی برابری جنسیتی 69.2 درصد در رتبه چهارم قرار دارند. در حالی که از سال 2006 یک تغییر مثبت حدود 3درصدی رو به رو بودند کشورهای مانند فلیپین رشد قابل توجهی در زمینه شاخص شکاف جنسیتی داشتند.

مهمترین  نتایج کاهش  شکاف جنسیتی

زمینه اقتصادی، سیاسی و تجاری: زمینه اقتصادی  کشورها در حال شکل دادن به نتایج برابری جنسیتی هستند. چشم‌انداز اقتصادی کشورها نشانه‌هایی از خوش‌بینی کوتاه‌مدت را نشان می‌دهد، در حالی که پیش‌بینی‌ها از نرخ رشد بلندمدت به پایین‌ترین حد خود در ۳۰ سال اخیر رسیده است. چشم انداز فعالیت اقتصادی زنان به دلیل ادامه رکود و بحران‌های طولانی مدت تهدید می‌شود. در حالی که اتخاذ سیاست‌های اقتصادی برای پیشبرد برابری جنسیتی به طور کلی افزایش یافته است، در مناطق مختلف نه تنها در اتخاذ، بلکه در منابع و دستمزدها نیز تفاوت های فاحشی وجود دارد. جمع آوری منابع مورد نیاز برای از بین بردن شکاف مستلزم یک ذهنیت اساسی برای شناخت برابری جنسیتی به عنوان موتوری برای رشد اقتصادی و ماندگار است در کشورهایی که شکاف جنسیتی وضعیت بهتری دارد نشانه‌های آن در اقتصاد باعث افزایش بهره‌وری، سازگاری با تغییر و نتایج قوی‌تر نوآوری می‌شود. برابری جنسیتی یک مزیت رقابتی در یک محیط اقتصادی کلان و کسب‌وکار است.

زنان

زنان تنها 42درصد از نیروی کار جهان را تشکیل می‌دهند

نمایندگی و رهبری نیروی کار: در سال 2024، داده‌های لینکدین نشان می‌دهد که حضور نیروی کار زنان در هر صنعت و  بخش‌های اقتصاد کشورها کمتر از مردان است، به طوری که زنان 42 درصد از نیروی کار جهانی و 31.7 درصد از رهبران ارشد را تشکیل می‌دهند. استخدام زنان برای مدیریت و رهبری سازمان‌ها که در نسخه‌های گذشته به عنوان یک روند امیدوارکننده  پیش می‌رفت، در دو سال اخیر وضعیت بدتری پیدا کرده. تحقیقات لینکدین نشان می‌دهد که بدتر شدن شرایط کلان اقتصادی با کاهش استخدام زنان در نقش های رهبری ارشد مرتبط است. با این حال، هرچه حضور زنان در نیروی کار بیشتر باشد، مقاومت در برابر تعدیل نیرو در طول رکود اقتصادی بیشتر است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد