نحوه محاسبه شارژ ساختمان چگونه است؟

نحوه محاسبه شارژ ساختمان در ساختمان‌های مختلف بر اساس صلاح‌دید هیات مدیره و همچنین توافق ساکنین بر اساس متراژ، تعداد پارکینگ‌ها، تعداد افراد خانوار و ... است.

به گزارش اکونگار، با گسترش آپارتمان نشینی در شهرهای مختلف کشور، چالش‌هایی در زمینه‌های مختلف به وجود آمد که نیاز به قانون را بسیار پررنگ می‌کرد.

این روزها قوانین آپارتمان نشینی مانند قوانین شهری و کشوری تهیه و تدوین می‌شود تا در یک جامعه کوچک افراد با مشکلات کمتری کنار یکدیگر زندگی کنند.

سرایت اجاره‌های نجومی پایتخت به شهرستان‌ها/ قیمت‌گذاری دستوری مشکل مستأجران را حل می‌کند؟

موضوع نگهداری،تعمیر، توسعه و نظافت ساختمان‌ها یک مساله جدی در سیستم آپارتمان نشینی است.  بدون شک آپارتمان‌ها برای سرپا ماندن نیاز به هزینه‌هایی دارند که این هزینه‌ها را ساکنان آن باید پرداخت کنند.

در اصطلاح عامیانه تامین هزینه‌های جاری آپارتمان‌ها را شارژ ساختمان می‌گویند. البته باید پیش از تعیین مبلغ شارژ مدیریتی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

در بیشتر آپارتمان‌ها و برج‌های مسکونی اعضا با حضور در یک جلسه، یک نفر را به عنوان مدیر ساختمان تعیین می‌کنند. مدیر ساختمان با بررسی وضعیت و نیازهای ساختمان ماهیانه مبلغی به عنوان شارژ ساختمان تعیین می‌کند. مبلغ شارژ ساختمان دقیقا بر اساس نیازهای تعمیر، نگهداری، توسعه، نظافت و امثالهم است.

در بیشتر ساختمان‌هایی که هزینه آب و یا هزینه گاز به صورت اشتراکی صادر می‌شود، باید این هزینه‌ها هم روی شارژ ساختمان لحاظ شود.

به طور کلی شارژ ساختمان هزینه‌ای است که هیات مدیره ساختمان مبلغ آن را برای نگهداری از ساختمان و پرداخت هزینه‌هایی مانند قبوض، تعمیر و ... تعیین می‌کنند و تمامی ساکنان آپارتمان ملزم هستند در زمان تعیین شده مبلغ را به حساب مدیر ساختمان واریز کنند.

شارژ ساختمان چطور محاسبه می‌شود؟

بدون شک ساکنان آپارتمان باید درجریان هزینه‌هایی که برای ساختمان ایجاد می‌شود، باشند. در نتیجه بر اساس همان هزینه‌های ایجاد شده مبلغ شارژ را واریز می‌کنند.

در حال حاضر برای نحوه محاسبه شارژ ساختمان یک ماده قانونی وجود دارد. بر اساس ماده 4قانون تملک ساختمان مبلغ شارژ هر واحد در آپارتمان با توجه به مساحت واحدها، محاسبه می‌شود. البته در موارد بسیاری این قانون در آپارتمان ها رعایت نمی‌شود و بر اساس تعداد افراد خانوار شارژ برای آنها در نظر گرفته می شود. این موضوع بیشتر در مواردی مانند هزینه قبض آب و برق و گاز صدق می‌کند.

هزینه نگهداری از مشاعت چگونه تعیین می‌شود؟

موضوع دیگری که در زمینه شارژ ساختمان وجود دارد، پرداخت هزینه مربوط به فضاهای مشاع است که در تبصره ۳ ماده ۴ قانون تملک به آن تاکید شده است. بر اساس این تبصره قانونی، مبلغ شارژ ساختمان طی صحبت‌هایی که در جلسه ساختمان و با حضور مدیر و ساکنین انجام می‌شود، تعیین خواهد شد. روش‌های مختلف و گوناگونی برای محاسبه و پرداخت شارژ آپارتمان وجود دارد که در آنها از عوامل مختلف مانند تعداد نفرات ساکن، متراژ و واحد به‌صورت تنها و یا ترکیبی از تمام این عوامل، استفاده می‌شود.

ملبغ شارژ ساختمان همیشه ثابت است؟

به طور کلی هزینه شارژ ساختمان به دو دسته هزینه‌های ثابت و هزینه‌های نسبی تقسیم می‌شود که هزینه‌های ثابت شامل: پول آب، برق، گاز و تلفن، هزینه تعمیر و سرویس آسانسور، رفع مشکل فاضلاب در صورت وقوع و پرداخت عوارض سالانه پسماند شهرداری است. که هزینه قبوض فقط از طرف مستاجر پرداخت می‌شود و مابقی را باید مالک پرداخت کند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد