کاهش ۴۰درصدی فروش مبلمان در کشور/ سیگنال قیمت دلار و نرخ تورم به بازار مبل

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل و منبت استان همدان با بیان اینکه افزایش بهای تمام شده باعث کاهش قدرت خریداران و افت تولید شده است می‌گوید: در سال‌های اخیر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش فروش را تجربه کرده‌ایم.

به گزارش اکونگار؛ با اینکه همواره بر تولید و ساخت محصولات داخلی تاکید شده، اما عدم‌حمایت و هزینه‌‌‌های بالای تهیه مواد اولیه نه‌‌‌تنها تولید‌‌‌کنندگان را دلسرد کرده است، بلکه باعث گرانی در بازار شده و به رکود نیز دامن زده است. در حالی که افزایش هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تهیه مواد اولیه، باعث گرانی نسبی بسیاری از کالاها در کشور شده، شرایط برای ورود و فروش محصولات خارجی قاچاق به کشور مهیا شده است.

بنابراین قیمت بالای مواد اولیه باعث افزایش قیمت کالای نهایی شده و این افزایش قیمت باعث محبوبیت خرید کالای قاچاق در کشور می‌شود. این اتفاقی است که صنعت مبلمان کشور را نیز درگیر کرده است.

قاچاق مواد اولیه؛ معضل تولیدکنندگان داخلی مبلمان

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‎سازان تهران می‌گوید: از مهم‌ترین مشکلات صنف مبلمان، بحث مواد اولیه است که متاسفانه باعث آسیب جدی به این صنعت شده است. مواد اولیه با قیمت واقعی به دست تولیدکننده نمی‌رسد؛ متاسفانه کمبود مواد اولیه و واردات غیرقانونی آن، باعث ایجاد انحصار شده است. بر این اساس نیاز است در این حوزه مسوولان نظارت داشته باشند و به رفع این انحصار کمک کنند.

مواد اولیه با قیمت بالا به دست تولیدکننده می‌رسد و همین موضوع باعث افزایش قیمت محصول نهایی شده است. این توان در کشور وجود دارد که بتوانیم صادرات مبلمان داشته باشیم؛ اما متاسفانه به دلیل اینکه هزینه‌های تولید بالاست، برای تولیدکننده صادرات صرفه اقتصادی ندارد.

برای ارتقای صنعت مبلمان باید واردات مواد اولیه آزاد و عوارض و گمرکی آن برداشته شود. به بهانه حمایت از تولیدات داخلی جلوی واردات را می‌‌‌گیرند؛ اما منع واردات، باعث ایجاد انحصار شده و در نتیجه به هر نحوی که بخواهند محصول را قیمت‌گذاری می‌کنند. رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‎سازان تهران تصریح کرد: اگر دستگاه‌های نظارتی بر این موضوع نظارت داشته باشند، دست دلالان نیز کوتاه می‌شود.

تولیدکنندگان باید مالیات تورم را هم پرداخت کنند!

یکی از چالش‌های این صنعت بحث مالیات است که وزارت امور اقتصادی و دارایی اعمال کرده است. تولیدکنندگان باید مالیات تورم را هم پرداخت کنند که باعث از بین رفتن سرمایه در گردش تولیدکننده می‌شود. در حال حاضر بخشی از پارچه و یرآق‌آلات مبلمان به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد می‌شود و باید جلوی این رویه گرفته شده و پارچه و یراق‌آلات موردنیاز به صورت قانونی وارد شود تا به اقتصاد کشور هم کمک شود. مشتری حق دارد با سلیقه و به دلخواه خود کالای مورد نظرش را با تنوع خریداری کند که ممنوعیت واردات مانع از این کار شده است.

صنعت مبلمان ۱۰‌ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است که در صورت حمایت‌های لازم این اشتغال افزایش هم خواهد یافت.

مبلمان

افزایش قیمت دلار منجر به کاهش ۴۰ درصدی فروش مبل و منبت شد

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل و منبت استان همدان با بیان اینکه افزایش بهای تمام شده باعث کاهش قدرت خریداران و افت تولید شده است می‌گوید: در سال‌های اخیر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش فروش را تجربه کرده‌ایم.

۸۵ درصد از مواد اولیه مصرفی در صنعت مبلمان وارداتی است، افزایش قیمت دلار فعالان این عرصه را با چالش مواجه کرده است. افزایش بهای تمام شده کالا باعث کاهش قدرت خریداران از یک سو و افت تولید از سوی دیگر شده است و در سال‌های اخیر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش فروش را تجربه کرده‌ایم.

برای مثال ۵۰ درصد تولید مبل به چوب مربوط است که آن هم وارداتی است و به صورت واسطه‌ای به دست تولیدکننده می‌رسد که قطعاً سبب افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت واقعی آن می‌شود.

مبل ملایر در حال حاضر به عراق، روسیه، عمان، قزاقستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌ طور مقطعی و واسطه‌ای صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه درودگران مبل و منبت ملایر نیز نوسانات قیمت ارز و افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه را یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی این هنر صنعت دانست و گفت: با وجود ظرفیت‌های بسیار خوب موجود در شهرستان، بازار مبل ضعیف و کم رونق شده و این محصول کم‌کم از سبد خرید خانوارهای متوسط حذف شده است.

یدالله کریمی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مواد اولیه سبب افزایش قیمت تمام شده یک دست مبلمان می‌شود، به ایسنا گفت: امیدواریم دولت چهاردهم با اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان و تبلیغات قوی بازار فروش فعالان این هنر صنعت را رونق بخشد.

کریمی به اهمیت صادرات و جذب بازارهای جهانی مبلمان اشاره و تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت تمام شده این محصول و عدم قدرت خرید مردم، برای پویایی این صنعت، صادرات تنها راهکاری است که می‌تواند حامی فعالان این حوزه باشد.

شهر جهانی مبلمان منبت اندر خم مشکلات

ملایر با بیش از ۹۰۰۰ منبت‌کار و استادکار ماهر، بیش از ۵۰۰۰ کارگاه مبلمان منبت، وجود تنها شهرک تخصصی مبلمان منبت بنام «شهرک تخصصی مبلمان منبت حاجی آباد» و فعالیت بیش از ۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این هنر، بیش از ۶۰ درصد مبلمان منبت کشور را تولید می‌کند.

اما در حال حاضر افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده یک دست مبلمان، توان خرید را از مردم گرفته و بازار فروش شهر جهانی مبلمان منبت را حسابی کساد کرده است.

در حال حاضر صادرات مبلمان از مبادی غیر رسمی انجام می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با بیان اینکه در حال حاضر صادرات مبلمان از مبادی غیر رسمی انجام می‌شود، گفت: کوچک و متوسط بودن کارگاه‌های ملایر و عدم پذیرش کار سری و یک دست، مشکلات بازگشت ارز محصول صادر شده با توجه به تحریم‌ها و هزینه مالیات برای صادرکننده دلایلی است که سبب شده صادرات این محصول از گمرک به‌صورت رسمی خیلی محدود انجام شود.

راهکار افزایش صادرات، تشکیل کنسرسیوم صادراتی، واگذاری زمینی در شهرک صنعتی برای این کار، مساعدت‌های دولتی از جمله سازمان توسعه تجارت و شرکت شهرک‌ها برای تخفیف و اعزام بازاریاب به خارج از کشور است.

کنسرسیوم همان ائتلاف و پیوند چند نفر یا کارگاه مانند شرکت تعاونی است، کنسرسیوم صادراتی برای بنگاه‌های کوچک مناسب است اما باید با هم تجمیع شده و مراحلی را طی کنند که هنوز انجام نشده است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد