کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف، پاشنه آشیل صادرات

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: رشد قارچ گونه کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف باعث ایجاد فضای غیرعدالتی درصادرات شده است.

به گزارش اکونگار به نقل از صدای بورس، مهرداد عباد،با بیان اینکه شرایط صادرات امسال سخت بوده است،‌گفت: در مورد کاهش قیمت و تورم صادرات، باید توجه داشت که آمارها براساس ریال است یا ارز؛ در چند ماه گذشته قیمت دلار نوسان بسیاری را تجربه کرد و به میزان اندکی روند کاهشی داشت،اما قیمت ریالی کالاها روند افزایشی داشته است .

وی ادامه داد: در مجموع این چندماه اخیر و امسال شرایط صادرات، بسیار سخت شده بود، از یک طرف قیمت ارز بشدت کاهش یافته و از طرفی دیگر، شرایط صادرات به‌گونه‌ای بوده که میزان صادرات رویه کاهشی داشته و صادرکنندگان با سختی این فعالیت را ادامه می‌دادند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران افزود: هم‌اکنون پیمان‌سپاری ارزی به عنوان یک اختلال در فعالیت‌های صادراتی است و از طرف دیگر کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف که هم‌اکنون رایج شده نوعی بی‌عدالتی را میان فعالان صادراتی ایجاد کرده و این امر به نوعی باعث شده که شرکت‌های شناسنامه‌داری که قوانین تجاری را رعایت می‌کنند با مشکل مواجه شوند.

عباد ادامه داد: شرکت‌هایی که با کارت یک‌بار مصرف در حال فعالیت هستند، پیمان سپاری ارزی ندارند و به راحتی می‌توانند ارز دریافتی را با نرخ بازار آزاد به فروش برسانند و عملا درآمد بسیار هنگفتی کسب کنند، چرا که هزینه دریافت کارت‌های یکبار مصرف بسیار پایین است و این مساله منجر به بی‌عدالتی در فضای صادرات شده و اکنون که صدور کارت های بازرگانی یکبار مصرف زیر نظر وزارت صمت است، این نهاد می‌تواند به این موضوع ورود پیدا کند و دارندگان این کارت‌ها را شناسایی کند و این پیگیری می‌تواند به توسعه صادرات کمک کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران افزود: لازم به ذکر است که در مورد آمار صادرات این نکته مطرح شود که در کشور اطلاعات دقیقی وجود ندارد و این اطلاعاتی که توسط مراجع مختلف منتشر می‌شود با یکدیگر متفاوت هستند. از طرف دیگر در این آمار، وزن و نرخ فروش کالا در نظر گرفته می‌شود اما وزن کالاها معیار مناسبی برای تحلیل صادرات کشور نیست چرا که برخی از کالاها با توجه به وزن کم، ارزش بسیار بالایی دارند و باید در آمار صادرات به ارزش کالاها توجه بیشتری داشت. حتی ارزشگذاری‌ میزان واردات و صادرات که توسط گمرک انجام می‌شود مطابق با واقعیت نیست و نمیتوان با توجه به این آمار ها تحلیل دقیقی ارائه کرد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد