رییس هیات مدیره فدراسیون صنعت آب در گفت‌وگو با "اکونگار":

اعلام آمادگی بخش خصوصی برای تامین زیرساخت‌های آب و فاضلاب جزایر جنوبی بدون نیاز به سرمایه‌گذاری دولت

رییس هیات مدیره فدراسیون صنعت آب از اعلام آمادگی بخش خصوصی برای توسعه آب شیرین‌کن‌ها و در حوزه شبکه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب به صورت همکاری با دولت در چارچوب مشارکت عمومی-خصوصی در نوار ساحلی جنوب کشور خبر داد.

به گزارش اکونگار، رضا حاج کریم، رییس هیات مدیره فدراسیون صنعت آب گفت:به طور کلی یک بهم پیوستگی و یک شرط لازم کافی و ملزوم هم بودن بین دو مقوله امنیت ملی و توسعه پایدار داریم هرگاه که امنیت ملی با همه مولفه‌های بنیادین خود در یک کشور حکم فرما شود، مقدمات و تمهیدات لازم برای حرکت به سمت توسعه پایدار در آن کشور فراهم می‌گردد. و بالعکس حرکت به سمت توسعه پایدار که منجر به رفاه، آسایش، آرامش و سهولت کسب و کار برای مردم می‌شود حتما یکی از مولفه‌های چشم‌گیر و مهم امنیت ملی هر کشور هست. 

هزینه انتقال آب دریا ۶ برابر بازچرخانی آب است

وی افزود: برای اینکه جلوی توهمات کودکانه و رویاهای ناثواب برخی از امارت‌های سواحل جنوبی خلیج همیشه فارس را بگیریم باید در مسیر توسعه قدم برداریم. فاصله گرفتن از توسعه یافتگی و فاصله گرفتن از مسیر توسعه حتما منجر می‌شود به اینکه چه دشمنان و چه همسایگان ما دچار توهم شوند. هرچند که این توهمات واهی است و «عرض خود می‌برند و زحمت ما می‌افزایند» ولی ما باید در مسیر درست گام برداریم. 

رییس هیات مدیره فدراسیون صنعت آب ایران گفت:  ما در جنوب کشور صاحب یک پتانسیل بی‌بدیل و یک فرصت بی‌همتا برای توسعه یافتگی و حرکت به سمت توسعه، ایجاد اشتغال و امکان سرمایه‌گذاری هستیم. 

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تصریح کرد: امروز حدود ۵۵درصد جمعیت جهان در نوارهای ساحلی زندگی می‌کنند که این عدد در سال ۲۰۵۰به ۷۰درصد خواهد رسید. این در شرایطی است که در کشور ما در فاصله بین خرمشهر تا بندر چابهار که یک گستره وسیع است حدود ۱.۸ درصد از جمعیت کشور زندگی می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد  که ما در الگوهای آمایشی جمعیت و در سیاست‌ها و حاکمیت آمایشی راه را اشتباه رفته‌ایم. این موضوع منجر می‌شود به اینکه برخی از همسایگان کشور دچار چنین توهم‌هایی شوند. 

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مولفه‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه و اسکان جمعیت، بحث دسترسی به آب سالم و پایدار و وجود امکانات شبکه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب مناسب است که اگر در هر سرزمینی وجود نداشته باشد، حتما زندگی و حیات در آن منطقه رونق خاصی نخواهد داشت. 

حاج کریم تاکید کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به واسطه دانش فنی مهندسی وضعیت ممتازی در منطقه داریم و توفیقات شرکت‌های ایرانی علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها و تحریمهای داخلی و بین المللی که در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌اند همچنان در عرصه صادرات خدمات فنی و مهندسی بسیار موفق بودند. 

وی افزود: در صنعت آب شرکت‌های ایرانی در ۴قاره دنیا دارای روزمه‌های بسیار موفق و تجربیات مثمر ثمری هستند. به واسطه این پتانسیل غنی و برای آن که هیچ نامحرمی نگاهی متوهمانه به تمامیت ارضی این خاک نداشته باشد، بخش خصوصی صنعت آب آمادگی این را دارد تا در صورت درخواست یا اعلام موافقت دولت بتواند در هر قسمتی از جزایز جنوبی من جمله بوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ به سرعت زیرساخت‌های مناسب برای استفاده از آب دریا توسط آب شیرین‌کن‌ها و شبکه‌های تصفیه و جمع آوری تصفیه و بازچرخانی پساب را بدون نیاز به منابع دولتی و از طریق سرمایه‌گذاری خود در چارچوب مشارکت عمومی-خصوصی  را احداث نماید. 

بخش خصوصی صنعت احداث به طور عام و صنعت آب به طور خاص در سالهای اخیر متحمل خسارات شدیدی چه به واسطه تحریم های ظالمانه بین المللی چه به واسطه بی تدبیری‌های داخلی  شده است لیکن آن‌گاه که صحبت از منافع ملی و تمامیت ارضی باشد با میهن پرستی و وطن دوستی آمادگی دارد تا در چارچوب مشارکت عمومی-خصوصی همه بضاعت فنی، توان مدیریتی و داشته‌های مالی و سرمایه‌گذاری خود را برای سربلندی مام میهن عرضه نماید.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد