«اکونگار» بررسی می‌کند

راه‌های میان‌بر برای خانه‌دار شدن کارگران چیست؟

اگر حاکمیت بخواهد با توجه به شکست‌ها در حوزه مسکن یک برنامه‌ریزی مدون داشته باشد می‌تواند ظرف مدت کمتر از هشت سال این ابر چالش را حداقل برای اقشار فرودست برطرف کند.

به گزارش اکونگار: دهه‌ها است که چالش مسکن در وضعیت نابه‌سامانی باقی مانده است و همین موضوع باعث شده تا از آن به‌عنوان یک ابر چالش نام ببریم. در این حوزه به‌دلیل کمبود مسکن آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری به خانواده‌های اقشار پایین جامعه وارد شده است. در این خصوص باید به مشکلات مزدبگیران اشاره کنیم که حاکمیت می‌توانست با برنامه‌ریزی منظمی، حداقل خانه کارگران را از بحران خارج می‌کرد. مسکن موضوع بسیار مهمی است که اگر دولت‌ها به آن توجه نشان دهند می‌توانند بعد از ۴ یا ۸ سال کارنامه پربار و درخشانی از خود به جای بگذارند. در ادامه این گزارش به راه‌کارهای عنوان شده برای ساخت خانه‌های کارگران اشاره خواهیم کرد.

«مسکن ملی» همچنان دور از دسترس/ آقای بذرپاش شاخص‌ها سخن می‌گویند

استفاده از تجربیات ناموفق

درست است که نسبت به ساخت مسکن‌های ملی و طولانی شدن روند ساز و سازها و عدم فراهم بودن امکانات و زیرساخت‌های لازم در این طرح انتقاداتی مطرح می‌شود ولی باید از تجربیات گذشته درس بگیریم. البته برای برطرف کردن این موضوع در دولت نهم و دهم علیرغم همه چالش‌ها و مشکلات یک حرکتی در این خصوص شکل گرفت ولی نتوانست به نتیجه‌ای برسد همانطور که دولت‌های روحانی و دولت سیزدهم در این امر موفق نبودند.

برنامه‌ریزی حاکمیت

فاصله‌ای که دولت‌های مختلف نتوانستند در بحث ساخت و عرضه مسکن موفق شوند باعث شده تا این مساله بر افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها و تورم تاثیر بگذارد در حالی که کمترین انتظار که از حاکمیت می‌رود این است که بر اساس قانون اساسی در خصوص ساخت مسکن شفاف‌تر و با برنامهتر عمل کند. حال در این مورد باید در انتظار عملکرد دولت چهاردهم باشیم تا در نهایت مشاهده کنیم چگونه توانسته بار خانه‌دار شدن را از روی دوش کارگران بردارد.

واگذاری زمین‌های اطراف کارخانه

یکی از پیشنهادات رایج و قابل دسترس این است که زمین‌های اطراف کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی را برای ساخت مسکن کارگران تخصیص بدهند و بعد از آن تعاونی‌های مسکن را ایجاد کنند. کارخانه‌ها نیز بر روند ساخت و ساز و اختصاص زمین نظارت کنند تا به نتیجه برسد و بانک مسکن هم می‌تواند به‌عنوان متولی این حوزه تسهیلاتی به کارگران پرداخت کنند. این نکته را هم باید اضافه کنیم که «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «وزارت راه و شهرسازی» به طور مشترک می‌توانند با در نظر گرفتن موارد قانونی، کار ساخت مسکن کارگران را پیش ببرند. درحال حاضر استفاده از ظرفیت تعاونی های مسکن می‌تواند به عنوان یک راهکار مناسب و مقرون به صرفه دنبال شود.

مشارکت در ساخت و تخصیص زمین رایگان

یکی از راهکارهای دیگر برای ساخت مسکن ارزان کارگران تخصیص زمین رایگان و مشارکت در ساخت است. از طریق مشارکت در ساخت انبوه‌ساز یا سازنده مسکن کارگران را می‌سازد و در مقابل براساس هزینه انجام شده تعدادی واحد برای خود برمی‌دارد و بسته به تراکم یا مجوزی که شهرداری صادر می‌کند می‌توان تعداد طبقات مجاز را بیشتر کرد.

توجه داشته باشید که شاید کارگران نتوانند با اندوخته و سرمایه اندک خود مسکن بسازند ولی اگر زمین ارزان و رایگان در اختیار آنها قرار گیرد از طریق مشارکت سازندگان می‌توانند صاحبخانه شوند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد