آمار بهت‌آور روند نزولی استفاده از پول نقد + نمودار

با وجود رشد ۲۶.۶ درصدی مبلغ اسمی تراکنش های بانکی نسبت به اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ارزش حقیقی این تراکنش‌ها با کاهشی ۳.۴ درصدی روبه‌رو بوده است.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت‌نیوز، در جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک)، آمار تراکنش‌های اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به فروردین‌ماه افزایش پیدا کرده است.

مالیات‌هایی که زنجیر پای کسب‌وکارها شدند/ نارضایتی اصناف از سازمان امور مالیاتی

با گذشت زمان و با کاهش روزافزون حجم مبادلات نقدی، اهمیت بررسی روند تغییرات تراکنش‌های شاپرک، بیشتر می‌شود. در حال حاضر، استفاده از این تراکنش‌ها در بین فعالان اقتصادی و خانوارها بسیار رایج شده و از سوی دیگر، استفاده از پول نقد کاهش قابل توجهی داشته است. بنابراین،‌ با بررسی روند تراکنش‌های شاپرک، می‌توان تا حد زیادی به وضعیت اقتصادی جامعه پی برد.

شاپرک اردیبهشت

ثبت بیش از ۱۲۰۰ همت تراکنش در اردیبهشت‌ماه

طبق آمار و ارقام منتشر شده از سوی شاپرک، مبلغ کل تراکنش‌های بانکی انجام شده در اردیبهشت‌ماه امسال به بیش از هزار و ۲۲۴ هزار میلیارد تومان رسید که این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان ۲۶.۵۶ درصد رشد داشته است. همچنین مقایسه مبلغ تراکنش‌های اردیبهشت‌ماه با ماه گذشته، از رشد 25.8 درصدی این رقم حکایت دارد.

بر اساس این داده‌ها حدود ۹۲ درصد از این تراکنش‌ها از طریق دستگاه‌های کارتخوان، حدود ۶ درصد با ابزارهای اینترنتی و حدود دو درصد از طریق موبایل انجام شدند.

از سویی دیگر، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که تعداد تراکنش‌های بانکی با رشدی 13.47 درصدی در مقایسه با فروردین‌ماه و افزایشی 6.78 درصدی نسبت به اردیبهشت‌ماه 1402 در دومین ماه امسال به چهار میلیارد و 445 میلیون تومان رسید.

تداوم افت ارزش حقیقی تراکنش های بانکی

در بسیاری از آمارهای اقتصادی، برای جلوگیری از برداشت اشتباه از آمارها و انحراف در تصمیم‌گیری‌ها، ارقام اسمی به ارقام حقیقی تبدیل می‌شوند. در بخشی از گزارش شاپرک نیز اثر تورم از ارزش اسمی تراکنش‌ها حذف شده تا تغییر سطح عمومی قیمت‌ها، تاثیری روی تغییر مبلغ حقیقی تراکنش‌ها نداشته باشد.

طبق آمارهای شاپرک، ارزش حقیقی تراکنش‌های بانکی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ معادل ۳.۳۹ درصد کمتر از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ثبت شده است. به این ترتیب، اختلاف حدود 30 درصدی بین رشد 26.6 درصدی ارزش اسمی تراکنش‌ها و کاهش 3.39 درصدی ارزش حقیقی آنها در این بازه زمانی یک ساله، نشان‌دهنده تاثیر چشمگیر تورم بر تراکنش‌های بانکی انجام شده در ۱۲ ماه اخیر است.

هر تراکنش چقدر آب می‌خورد؟

یکی از شاخص‌های کاربردی در بررسی آمار تراکنش‌ها، میانگین مبلغ هر تراکنش است. با استناد بر این شاخص نیز می‌توان آثار تورم بر تراکنش‌ها را تا حدودی تخمین زد. میانگین مبلغ هر تراکنش، با تقسیم مبلغ کل تراکنش‌ها بر تعداد آنها محاسبه می‌شود.

بر اساس ارقام محاسبه شده، به طور متوسط، هر تراکنشی که در اردیبهشت‌ماه امسال انجام شده، ارزشی معادل ۲۷۵ هزار تومان داشته است. این در حالیست که این رقم در اردیبهشت‌ماه سال 1402 برابر با 232 هزار تومان بوده است.

با در نظر گرفتن این اعداد و ارقام می‌توان چنین استنباط کرد که در اردیبهشت‌ماه سال گذشته هر فرد برای هر بار خرید کردن به طور میانگین 232 هزار تومان پرداخت می‌کرده که این رقم در اردیبهشت امسال به 275 هزار تومان افزایش پیدا کرده و حداقل بخشی از این افزایش به واسطه تورم بوده است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان