صفر تا صد «مک دونالد» / ارتقاء فست فودی به نماد جهانی شدن

شرکت مک دونالد یکی از شناخته شده‌ترین فست‌فودهای زنجیره‌ای در جهان است. این رستوران تقریباً ۴۰ هزار فروشگاه در بیش از ۱۰۰ کشور مختلف دارد و نشان زرد غول پیکر "M" این رستوران در سراسر جهان قابل تشخیص است. مک دونالد به خاطر همبرگر بیگ مک، سیب‌زمینی سرخ شده، ناگت مرغ و انواع صبحانه‌ها معروف است. مک دونالد سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد دارد، روزانه به بیش از ۷۰ میلیون مشتری خدمات رسانی می‌کند و تقریباً ۸۰ همبرگر در هر ثانیه می‌فروشد.

به گزارش اکونگار، مک دونالد (یا شرکت مک دونالد) امروزه بزرگترین رستوران زنجیره‌ای فست فود در جهان است. این گروه غذاهایی مانند همبرگر، چیزبرگر، سیب زمینی سرخ شده، نوشابه، میلک شیک و سایر دسرها را سرو می‌کند.

اولین رستوران مک دونالد توسط دو برادر به نام‌های ریچارد و موریس مک دونالد افتتاح شد. پدر آنها در مونروویای کالیفرنیا یک غرفه غذایی به نام “THE AIRDROME” داشت که در آن همبرگر ارزان قیمت و آب پرتقال می‌فروخت. در سال ۱۹۴۰، برادران مک دونالد رستوران خود را به سان برناردیوی کالیفرنیا انتقال دادند و آن را “McDonald’s-B-Q” نامیدند، جایی که بیشتر باربیکیو می‌فروختند.

آنها وقتی متوجه شدند که بیشتر سودشان از فروش همبرگر است، ساخت همبرگر را ساده‌تر کردند و شروع به فروش منوی کوچک‌تر فقط با همبرگر، چیزبرگر، سیب‌زمینی سرخ کرده، شیک، نوشابه و پای سیب کردند. آنها همچنین نام خود را کوتاه‌‌تر کرده و به "مک دونالد" تغییر دادند و در ۱۲ دسامبر سال ۱۹۴۸ دوباره آن را بازگشایی کردند.

در سال  ۱۹۵۲، آنها حق امتیاز تجاری را شروع کردند. در سال ۱۹۵۴، ری کراک (Ray Kroc)، حق امتیاز تجاری این شرکت را خرید و از آن زمان مک دونالد گسترش خود را آغاز کرد. تا سال ۱۹۵۸، شرکت مک دونالد ۳۴ رستوران داشت و تا سال ۱۹۵۹ این رقم به ۱۰۲ رسید.

  ری کراک در سال ۱۹۶۱، سهم برادران مک دونالد را به صورت یکجا خریداری کرد. در سال ۱۹۶۲، مک دونالد لوگوی معروف امروزی خود را ارائه کرد و رونالد مک دونالد، دلقک مو قرمز در سال ۱۹۶۳ ظاهر شد. مک دونالد بازاریابی ماهرانه‌ای داشت و در پاسخگویی به خواسته‌های مشتریان بسیار سریع بود. آنها به طور مداوم انواع جدیدی از همبرگرها را آزمایش کردند که برخی از آنها در پاسخگویی به نیاز مشتریان موثر واقع شد، در حالی که برخی دیگر از آنها به این صورت نبود.

02-mcdonalds-trivia-logo-1024x683-1024x683

همبرگر با تکه‌ای از آناناس و یک تکه پنیر که به آن “hulaburger” می‌گفتند با شکست روبه‌رو شد. 

درحالی که “Big Mac” که در سال ۱۹۶۸ در منو ظاهر شد بلافاصله محبوب شد که حتی امروزه نیز محبوبیت خود را از دست نداده است.

در اواخر دهه ۱۹۷۰، "جنگ برگر" آغاز شد. سایر فست‌فودهای زنجیره‌ای مانند برگر کینگ و وندی با یافتن جایگاه خود در بازار شروع به گسترش کردند. همه آنها کمپین‌های تبلیغاتی تهاجمی و قیمت‌های پایین داشتند تا بتوانند رقابتی باقی بمانند، اما تنها مک دونالد توانست دوام بیاورد.

آنها "McChicken"، ساندویچ مرغ را در سال ۱۹۸۰ و Chicken McNuggets (بعد از شکست مک چیکن) در سال ۱۹۸۳ را معرفی کردند. کارشناسان آن زمان فکر می‌کردند که صنعت فست فود اشباع شده بود، اما مک دونالد به رشد خود ادامه داد. آنها ۱۰ هزارمین رستوران خود را در آوریل ۱۹۸۸ افتتاح کردند.

در آعاز دهه ۹۰ آنها بدون احتساب شعب خود در ایالات متحده (جایی که حدود ۹ هزار شعبه داشتند) بیش از ۳۶۰۰ شعبه در ۵۸ کشور داشتند. اما دهه ۹۰ برای آنها با مشکلاتی همراه بود. بسیاری از آزمایش‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی شکست خوردند. مک دونالد آنقدر شعبه داشت که شروع به جذب مشتریان از مشتریان قدیمی خود کرد. به دلیل همه اینها مک دونالد در ایالات متحده با روند کاهشی مواجه بود، اما مک دونالد با معرفی اسباب بازی‌های محبوب همراه با وعده‌های غذایی و اسباب بازی‌های دیزنی و پیکسار توانست از این مشکل خلاص شود.

hamberger-irsaramad.com_

 در سال ۱۹۹۸، این شرکت از زمانی که به صورت عمومی لیست شد، اولین کاهش درآمد خالص خود را از سال ۱۹۶۵ تجربه کرد که منجر به تعدیل نیرو شد.

آغاز دهه ۲۰۰۰ همراه با تعدیل نیروی بیشتر و شکایت‌ها و اتهامات فروش مواد غذایی ناسالم بود. رستوران‌های مک دونالد در سراسر جهان به عنوان نمادی از جهانی شدن مورد حمله قرار گرفتند. به دلیل همه اینها، مک دونالد تمرکز را بر روی بهبود تصویر خود در جهان گذاشت و شروع به فروش غذاهای سالم بیشتری کرد. امروزه مک دونالد در ۱۱۹ کشور جهان حضور دارد که دارای بیش از ۳۵ هزار رستوران است و روزانه به بیش از ۶۸ میلیون مشتری خدمات ارائه می‌دهد.

ارزش بازار شرکت مک دونالد

شرکت بزرگ مک دونالد در حال حاضر با ارزش بازار ۱۸۲.۱۴ میلیارد دلاری، در لیست رتبه‌بندی شرکت‌های سراسر جهان در جایگاه ۵۷ قرار دارد.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده، تعداد کارکنان مک دونالد در سال ۲۰۲۲، ۱۵۰ هزار نفر در سراسر جهان بوده است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد