سهم تجدیدپذیر‌های جهان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۴۰ درصد می‌رسد

ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق با بیان اینکه سهم تجدیدپذیر‌ها در حوزه برق جهان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۴۰ درصد می‌رسد، افزود: اروپایی در تلاش هستند تا سال ۲۰۳۰ میلادی تا ۴۲۰ درصد میزان تولید گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهند.

به گزارش اکونگار به نقل از وزارت نیرو، سید سعید میرشریفی، درباره اهمیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران و جهان گفت: یکی از روش‌های مهمی که می‌توان با استمداد از آن بدون وارد شدن آسیب به محیط زیست نسبت به رفع ناترازی برق در فصل گرم سال اقدام کرد، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

وی ادامه داد: ایران دارای مناطق بسیار وسیع در معرض نور شدید خورشید و باد ماندگار است و برای تولید انرژی تجدیدپذیر شرایط‌ ایده‌آلی دارد و با توجه به پراکندگی ذاتی تولید برق با این روش، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند در رفع ناترازی کنونی و تأمین برق پایدار شبکه به خصوص در مراکز تولیدی(صنعتی/کشاورزی و... ) در کشور نقش بسزایی داشته باشد.

راهکار توسعه تجدیدپذیرها در دولت جدید

ناظر عالی شرکت‌های توزیع سراسر کشور اضافه کرد: در دو دهه اخیر تولید انرژی برق از منابع تجدید‌پذیر در جهان با بیشترین رشد در سبد متنوع تولید نیروگاهی همراه بوده است و افزایش تولید با این روش تنها در سال ۲۰۲۲ در دنیا، حدود ۴ برابر کل تولید برق در ایران بوده است.

میرشریفی صرفه‌جویی در مصرف آب، جلوگیری از افزایش گرمای زمین و کاهش آلاینده‌های جوی را از جلمه مزایای توسعه انرژی‌های تجدپذیر عنوان کرد و یادآور شد: مطابق سند انرژی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۳۴ رصد از کل سبد انرژی و ۵۰ درصد از سبد انرژی برق جهان را انرژی‌های تجدیدپذیر تشکیل خواهد داد.

وی با بیان اینکه طبق سند توسعه انرژی اتحادیه اروپا، از سال ۲۰۶۰ به بعد سهم تولید کربن در اروپا صفر درصد می‌شود، افزود: بر این اساس سهم انرژی‌های بادی، خورشیدی، زمین گرمایی، آبی، اقیانوسی و زیست توده در تأمین انرژی برق جهان افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

میرشریفی با اشاره به هدف‌گذاری بلند مدت اروپایی‌ها برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کنار صنایع انرژی‌بر اضافه کرد: از کشور‌های سوئد، دانمارک، قبرس، اتریش و یونان می‌توان به عنوان پیشتازان توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در قاره اروپا یاد کرد.

وی در پایان اظهار داشت: در اوج بار سال جاری ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کشور به هزار و 200 مگاوات رسید، اما مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود تا پایان برنامه هفتم توسعه ظرفیت تجدیدپذیر‌های کشور به ۳۰ هزار مگاوات برسد که عملی شدن این برنامه نقش مؤثری در رفع ناترازی برق کشور خواهد داشت.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد