پیش بینی افزایش صادرات قیر تا ۲ میلیارد دلار/۵۰ درصد از ماشین آلات صنعت قیر تولید داخل است

به گفته رئیس انجمن قیر ایران قیمت گذاری یکی از دغدغه‌های مهم تولیدکنندگان در موضوع صادرات است که اگر این مشکل مرتفع شود تا ۲ میلیارد دلار صادرات قیر افزایش می‌یابد.

به گزارش اکونگار به نقل از  صدا و سیما، داود محمدی گفت: حدود ۵۰ درصد از ماشین آلات بکار رفته در صنعت قیر از تولید داخل است که اگر این ظرفیت را با فناوری‌های روز تلفیق کنیم در ارتقای کیفیت آسفالت سطح جاده‌ها به پیشرفت‌های مطلوبی دست پیدا خواهیم کرد.

 رئیس انجمن قیر ایران گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی برای طرح‌های داخلی، ۲۰ همت اختصاص یافته که به همین علت نرخ قیمت انجمن قیر ایران در سه سال گذشته ثابت بوده است.

وی افزود: با توجه به موضوع تحریم ها، دستگاه‌های مورد استفاده در صنعت قیر مقداری فرسوده است و دولت با اندیشیدن راه چاره و حمایت از این صنعت، مشکلات تولیدکنندگان را مرتفع سازد.

محمدی درباره استفاده از فن آوری‌های نوین زیست محیطی در جاده‌های کشور گفت: در حال حاضر ۳۰۰ هزار کیلومتر جاده در سراسر کشور وجود دارد که برای نگهداری این سرمایه ملی عظیم، حداقل یکصدهزار میلیارد تومان نیاز است و اگر در موعد مقرر، از راه‌ها نگهداری نشود مشکلات بسیار زیادی در سطح جاده بروز پیدا می‌کند.

رئیس انجمن قیر ایران گفت: شرکت‌های داخلی سالانه ۶ میلیون تن وکیوم باتوم (مواد اولیه تولیدقیر) تولید می‌کنند که از این میزان، ۴ میلیون تن صادر می‌شود و ۲ میلیون تن باقیمانده طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تامین طرح‌های داخلی استفاده می‌شود.

وی افزود: صددرصد قیر مورد نیازی که در جاده‌های سراسر کشور استفاده می‌شود، تولید داخل است؛ همچنین قیر تولیدی در ایران به ۱۵ کشور از جمله هندوستان و سنگاپور و کشور‌های افریقایی شامل کنیا، تانزانیا و آفریقای جنوبی صادر می‌شود که ارزی آوری ناشی از این میزان صادرات، سالانه یک و نیم میلیارد دلار است.

محمدی ادامه داد: دغدغه‌ای که برای این صنعت وجود دارد از لحاظ قیمت گذاری است ارزش گمرکی که در حال حاضر تصویب شده است ۴۰ تا ۵۰ دلار بالاتر از نرخ واقعی است و این مهم یکی از دغدغه‌های مهم تولیدکنندگان در موضوع صادرات است که اگر این مشکل مرتفع شود تا ۲ میلیارد دلار صادرات قیر افزایش می‌یابد.

دیدگاه
آخرین اخبار