فولادهای نسل جدید، پادزهر اشباع بازار از محصولات سنتی

مدیر عامل فولاد غدیر نی ریز عنوان کرد که به رغم همه فشارهایی که وجود دارد و کار را در خیلی از بخش ها سخت می کند اما با یک نگاه بلند نظرانه باید بحث بهره مندی از دانش و فناوری های نوین و برخورداری از تجهیزات تکنولوژیک را در دستور کار مجموعه های فولادی و سیاست گذارانه حوزه فولاد قرار داده شود تا این فشارها به گونه ای نباشد که تولیدات و احداث کارخانجات مان از حوزه دانش و فناوری و تجهیزات تکنولوژیک فاصله بگیرد.

به گزارش اکونگار به نقل از معدن ۲۴؛ محسن مصطفی پور، مدیر عامل فولاد غدیر نی ریز گفت:‌ ما در کمتر از سه دهه گذشته به عنوان یک واردکننده صرف فولاد مطرح بودیم. یک زمانی تصمیم گرفته شد که کشور فولاساز شود تا نیازمان را بر طرف کنیم. در مسیر خوبی هم قرار گرفتیم و بعد به این نتیجه رسیدیم در زمانی که قرار است فولادساز شویم باید صاحب دانش فنی آن هم در این حوزه بشویم.

او ادامه داد: باز هم به علل مختلف فضای فولاد کشور به این سمت سوق داده شد و در این زمینه هم اقدامات خوبی انجام شده و در بخشی از زنجیره فولاد صاحب دانش فنی هستیم. در مجموعه های فولادسازی های مان برخی شرکت ها صاحب این دانش فنی شدند. امروز به نظر می رسد که با گذر از خاکریزهای گذشته و برنامه ریزی انجام شده باید به سمتی برویم که فولاد پیشرفته و نسل جدید را در کشور احداث کنیم.

مدیر عامل فولاد غدیر نی ریز تصریح کرد: همواره گفته می شود که کشورهایی که فولاد دارند در حوزه صنعت دارای اصالت هستند و حرفی برای گفتن دارند و ما در چند سال اخیر به دلیل تحریم های ناجوانمردی که به کشورمان حادث شد، تولیدکنندگان و کارآفرینان و اقتصاد کشور مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتند. نباید فراموش کنیم تولید فولاد در کشور ما تا افق ۱۴۰۴ بر مبنای تولید ۵۵ میلیون تن با همان کیفیت پیش می رود. ضرورت ایجاد می کند که بحث دانش و فناوری را به صورت یک موضوع مهم سرلوحه اقدامات مان قرار دهیم.

او با تاکید بر اینکه ایجاد ارزش افزوده بالا و همین طور بهینه کردن تولید در بسیاری از بخش ها یکی از الزامات است گفت: کشور ما حتما باید به ضرورت رفتن به سمت فولادسازی های پیشرفته توجه کند. ما به لحاظ فولاد عادی در کشور تقریبا اشباع هستیم و در برخی دیگر از بخش ها هم همین اتفاق خواهد افتاد. پیشنهاد می کنم که در راستای سیاستگذاری و اقدام به گونه ای عمل شود که در سال های آینده اگر قرار باشد مجوزهایی در راستای طرح های توسعه ای داده شود حتما الزامی باشد که در راستای فولادسازی های پیشرفته عمل شود.

فولادسازی های سبز شاید امروز توجه ویژه به آن نشود ولی در چند سال آینده ضرورت توجه به آن بیشتر خواهد شد و برای همین باید در مسیر آن قدم برداریم. ما در کشورمان صنعت خودروسازی هم داریم و قرار است تحولی در این زمینه هم صورت گیرد. از این رو یکی از بازارهای فولادهای پیشرفته صنعت خودروسازی خواهد بود که در داخل کشور و کشورهای اطراف که نیاز به این محصول را دارند می تواند بازار خوبی داشته باشد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد