واکنش رئیس انجمن مددکاران اجتماعی به صحبت‌های شهردار تهران / امکان جمع‌آوری کودکان کار و معتادان وجود ندارد

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: امکان ندارد که شهرداری بتواند معتادان و کودکان کار را شناسایی و جذب کند.

به گزارش اکونگار، روز جمعه اول دیماه، علیرضا زاکانی، شهردار تهران با اشاره به افزایش تعداد کودکان کار گفت: تلاش می‌کنیم با اجرای یک برنامه هماهنگ که از اول دی آغاز می‌شود، چهره شهر تهران را از دو آسیب معتادان متجاهر و کودکان کار کامل پاک کنیم.پیش از این هم اعضای شورای شهر نسبت به شناسایی و جمع‌آوری کودکان کار و معتادان متجاهر اظهار نکرده بودند. 

وجود 70هزار کودک کار در تهران

سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در خرداد ماه سال جاری اعلام کرد که ۷۰ هزار کودک کار و خیابان داریم که ۸۰ درصد آن‌ها ایرانی نیستند.آمار کودکان کار در کشور و به ویژه در شهر تهران روز به روز در حال افزایش است و یک نهاد مشخص و رسمی در این زمینه معرفی نشده است.

حضور 50درصد معتادان متجاهر کشور در شهر تهران

در مرداد ماه سال جاری هم عباس جوهری، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران گفت: ۵۰ درصد از معتادان متجاهر کشور در استان تهران مستقر هستند.در مورد کودکان کار و متکدیان مسئولیت به شهرداری تهران واگذار شده  است. 

مرداد ماه1402 مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی اعلام کرد که 15درصد کودکان ایران، کودک کار هستند و دست‌کم «۱۰ درصد از کودکان کار» هم امکان تحصیل و رفتن به مدرسه را ندارند.

در این گزارش که مرکز پژوهش‌های مجلس آمده :«کار کودک گریبان‌گیر حدود ۸ درصد و با احتساب کودکان خانه‌دار حدود ۱۵ درصد از کودکان ایران» است و دلیل اصلی پدیده رو به گسترش «کودکان کار» «فقر خانوارها» است. «تعدادی از کودکان به دلایل مختلف از جمله فقر خانوارها در اشکال مختلفی از کار کودک، مانند کار در کارگاه‌ها مشغول به کار هستند.»

با وجود آمارهای نامشخص، امامشاهدات فعلی جمع‌آوری کودکان کار و ساماندهی وضعیت معتادان متجاهر بسیار سخت به نظر می‌رسد. پس از وعده زاکانی در رابطه با ساماندهی وضعیت کودکان کار و شناسایی معتادان رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، این کار را غیر ممکن خواند. 

گسترش فقر دلیل اصلی افزایش کودکان کار 

به گزارش تجارت نیوز، حسن موسوی چلک، گفت: «پاک کردن» چهره شهر، ادبیات خوبی نیست. این افراد هم انسان هستند و حقوقی دارند.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران توضیح می‌دهد: «امکان ندارد که شهرداری بتواند معتادان و کودکان کار را شناسایی و جذب کند. عمده عواملی که باعث می‌شود افراد کودک کار شوند یا... همچنان وجود دارد. عمدتا هم به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی است. تا ریشه فقر خشک نشود، وعده زاکانی عملی نیست. تاکنون هیچ‌کس نتوانسته این کار را انجام دهد‌‌. هیچ‌کس هم نمی‌تواند.»

موسوی چلک می‌گوید: «در سال‌های اخیر به واسطه شرایط اقتصادی و تورم افسارگسیخته در کشور، رهاشدگی معتادان، سالمندان، افراد دارای معلولیت و... در خیابان‌ها بیشتر شد. با توجه به رشد فقر در کشور، تعدادشان در آینده بیشتر هم می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «فرض کنید که همه معتادان و کودکان کار در خیابان را شناسایی و جذب کنند، چه مدت می‌خواهند آنها را در مراکز نگه دارند؟ اگر جذب سازمان بهزیستی شوند، هر خانواده یک نفره ۷۶۰ هزار تومان مستمری می‌گیرد. با این مستمری کجای ایران می‌توان زندگی کرد؟»

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد