رئیس کمیته الیاف انجمن نساجی ایران در گفتگو با «اکونگار»اعلام کرد

چالش بازگشت کارگران به روستاها و کوچ به حاشیه شهرها برای تولیدکنندگان

رئیس کمیته الیاف انجمن نساجی ایران، گفت: شرایط زندگی کارگران وضعیت بغرنجی پیدا کرده است و کارگران توانایی پرداخت اجاره خانه را ندارند، پس به حاشیه شهر و روستاها مهاجرت می‌کند.

به گزارش اکونگار، مهران ملک‌پور، رئیس کمیته الیاف انجمن نساجی ایران، گفت: بزرگترین چالش ما این روزها در صنعت بحث منابع انسانی است. در جلسات انجمن هم هربار با این موضوع برخورد می‌کنیم؛ این مسئله دیگر مربوط به یک صنعت خاص نیست و تمامی صنایع کشور را در بر گرفته است.

مدیرعامل شرکت تولیدی ظریف مصور، تولیدکننده انواع موکت در کشور، ادامه داد: کمبود نیروی انسانی هم دو وجه دارد؛ یکی کمبود نیروی متخصص و دیگری کمبود نیروی کارگری. هر کدام از این‌ها هم علت‌ها و ریشه‌های مختلفی دارند.

وی افزود: در بحث نیروهای متخصص مسئله مهاجرت، بسیار پررنگ است. نیروهای متخصص که توانایی بالایی دارند،  انگیزه‌ای ماندن و فعالیت در محیط کسب و کار کشور را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه، با توجه به تورم اقتصادی و عدم تناسب میان میزان درآمدها و هزینه‌های زندگی، کارگران انگیزه کار خود را از دست داده‌اند، حقوق و دستمزدهای کارگری کفاف هزینه‌های زندگی آن‌ها را نمی‌دهد، در نتیجه کارگران به سمت مشاغل جدید سوق پیدا می‌کنند.

وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر بسیاری از کارگران به سمت فعالیت در  تاکسی‌های اینترنتی رفته‌اند؛ چراکه می‌توانند هم درآمد و هم آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

پارادوکس نیروی انسانی در کشور

مدیرعامل شرکت تولیدی «ظریف مصور» در ادامه عنوان کرد: این روزها ما با یک پارادوکس بزرگ روبه‌رو هستیم. از طرفی درصد قابل توجهی از جوانان بیکار هستند و از طرفی نیروی کار مناسب وجود ندارد. حل کردن این مشکل تنها با کمک دولتمردان امکان‎‌پذیر است. اگر برای نیروی متخصص در کشور انگیزه‌های داخلی ایجاد شود،  آنها دیگر به مهاجرت فکر نمی‌کند.

او ادامه داد: جوان‌هایی هستند که انگیزه‌های غیرمتعارفی دارند، برای مثال سرمایه‌هایی به آن‌ها رسیده و به لطف آن از مهاجرت صرف نظر می‌کنند. از طرف دیگر جوان‎هایی هستند که با وجود تخصص و تحصیلات، پشتوانه اقتصادی  ندارند و نمی‌توانند آینده روشنی را برای خود متصور شوند. طبیعی است که این افراد به مهاجرت فکر کنند. این عوامل موجب شده تا در کشور نیروی کار متخصص و ماهر از دست برود.

بازگشت نیروهای کارگری به بافت روستایی

مهران ملک‌پور در ادامه، گفت: باید از طریق حمایت‌های اقتصادی و تخصیص یارانه‌‌ی مناسب به کارفرمایان به حفظ و حمایت نیروی کار کمک شود. شرایط خوراک و مسکن در جامعه کارگری بسیار بغرنج شده است. ما با این مسئله روبه‌رو هستیم که بسیاری از کارگران برای اینکه توانایی اجاره مسکن در بافت شهری را ندارند، به بافت‌های روستایی و یا به حاشیه شهرهای بزرگ می‌روند. در این جریان هزینه‌های رفت و آمد به آن‌ها اضافه می‌شود و بعد از مدتی دیگر نمی‌توانند این هزینه را هم تحمل کنند.

وی تاکید کرد: مساله نیروی انسانی به یک پازل سردرگمی تبدیل شده و به یک اهتمام عمومی نیاز دارد. روشن است که سر این رشته هم دست دولتمردان است. نباید نسبت به این امر بی‌توجه بود چراکه آسیب‌های آن در آینده بیشتر از امروز هم خواهد شد.

رشد صادرات تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز

او در پایان به چالش‌های پیش رو صادرات داخلی اشاره کرد و گفت: نوسانات نرخ ارز بزرگترین مشکل ما در بحث صادرات است. شما تصور کنید که ما یک محصول را با یک قیمت تمام شده از مشتری خارجی سفارش می‌گیریم و بنا بر این است که تا دو ماه آینده به آن‌ها تحویل دهیم. این نوساناتی که ذکر کردم می‌تواند بر تمام تولید ما از مواد اولیه تا محصول نهایی آثار منفی داشته باشد.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد