«اکونگار» از اعتراضات کارگری گزارش می‌دهد

کارگران معترض چادرملو احضار شدند/خانواده‌ها در صف معترضان

اعتراضات کارگران معدن چادرملو در حالی نزدیک به چهارمین ماه خود می‌شود که هنوز خبری از میز گفت‌وگو نیست و برای چهار کارگر بازداشتی قرار وثیقه و برای تعدادی دیگر پیامک تهدیدآمیز ارسال شده است.

به‌گزارش اکونگار، تجمعات و اعتراض‌های صنفی توسط کارگران « شرکت آسفالت طوس از شرکت‌های پیمانکار معدن چادرملو یزد» در حالی نزدیک به چهارمین ماه خود می‌شود که هنوز خبری از میز گفت‌وگو برای بهبود وضعیت نیست و تهدیدها هم همچنان ادامه دارد. یکی از فعالان کارگری این واحد تولیدی روز اول مردادماه سال جاری، خبر شروع اعتراضات را به رسانه‌ها می‌دهد و از آن روز تاکنون شاهد ادامه تعطیلی‌ها در این واحد تولیدی و همچنین اعتراضات کارگری-صنفی در محوطه شرکت هستیم.

۵ میلیون سرگردان در راه سبد غذایی کارگران/دیوار بی‌عدالتی مزدی همچنان پابرجا

در حالی این اعتراضات همچنان ادامه دارد که گفته می‌شود تعدادی از خانواده‌ها، کارگران معترض را همراهی می‌کنند و باید گفت اعتراضات در این نقطه وارد فاز جدیدی خواهد شد.

در مورد آخرین تحولات این واحد صنفی باید اضافه کنیم که برای چهار کارگر زندانی قرار وثیقه صادر شده و تعدادی از آنها هم برای ارائه توضیحات احضار شده‌اند. لازم به‌ذکر است که هم‌اکنون اعتراضات در محوطه این شرکت ادامه دارد و کار هم تعطیل است.

گفتنی است شرکت آسفالت طوس حدود ۲۱۰۰ کارگر دارد که در بخش استخراج و تولید کنستانتره در معدن چادرملو مشغول به کار هستند.

خواسته‌های ‌صنفی کارگران

کارگران معترض چادر ملو خواسته‌های خود را افزایش حقوق براساس تورم و افزایش دریافتی عنوان می‌کنند و می‌گویند: «بخش قابل توجهی از دریافتی کارگران معدن به کارانه مربوط است و از آنجا که تولید پایین آمده، کارانه پرداختی به کارگران نیز کاهش یافت. ما خواستار افزایش حقوق ماهانه براساس افزایش هزینه‌های زندگی هستیم. همچنین خدمات بیمه تکمیلی ناکافی‌ است و نمی‌تواند نیازهای درمانی کارگران را برآورده سازد.»

یکی از کارگران معترض روز 18 مهرماه به خبرگزاری کار ایران گفت: «از شنبه هفته جاری دست از کار کشیدیم و تجمع کردیم. در طول این چند روز به نتیجه نرسیدیم و اعتراض همچنان ادامه دارد. کارگران آسفالت طوس برای چندمین روز متوالی دست از کار کشیدند و شرکت هم تحویل غذا به کارگران را متوقف کرد. این در حالی است که مجموعه چادرملو از مناطق شهری فاصله دارد و تهیه غذا برای کارگران دشوار است.»

پیامک‌های تهدیدآمیز و قرار وثیقه برای بازداشتی‌ها

یکی از کارگران که اکنون در جمع کارگران معترض است و نخواست نامش فاش شود در مورد آخرین تحولات این واحد صنفی می‌گوید: «در جریان اعتراضات هفته گذشته، چهار کارگر بازداشت شدند که برای آن‌ها قرار وثیقه صادر شد. در عین حال، برای تعدادی دیگر از کارگران پیامک آمده و جهت پاره‌ای توضیحات احضار شده‌اند. خواسته‌های ما همه صنفی و قانونی‌ست و انتظار داریم مقامات صدای ما را بشنوند و در پیگیری مطالبات ما را یاری دهند.»

او در همین مورد ادامه می‌دهد: « روز گذشته (جمعه) تعدادی از خانواده‌های کارگران نیز به تجمع صنفی در محوطه معدن پیوستند.»

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد