در گفت‌وگوی اختصاصی "اکونگار" با یکی از مدیران همراه اول مطرح شد

همره اول برای خرید دیجی کالا وارد مذاکره شد / خرید مجموعه‌های بزرگ روی میز مدیران ارشد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول گفت: در خصوص خرید دیجی‌کالا توسط همراه اول اطلاعیه‌ای توسط این شرکت منتشر شد. به طور کلی همراه اول با استارت‌اپ‌های مختلفی وارد مذاکره شده است اما این مذاکره به این معنا نیست که این شرکت را خریداری کرده یا برنامه‌ای برای خرید آن دارد یا خیر.

اکونگار، آوا فلاح_به تازگی مجموعه‌های بزرگ و گاها خصولتی به‌دنبال سرمایه‌گذاری روی استارت‌اپ‌های کوچک و بزرگ و خرید سهامشان هستند. این موضوع البته بعضی اوقات بیانگر امید و گاهی ناامیدی است. چرا که در برخی مواقع فروش سهام‌ استارت‌اپ‌ها توسط بنیان‌گذارانشان حکایت از پایدار نبودن شرایط و چالش‌های بسیار برای ادامه فعالیت آنها در بازار پرنوسان کشور دارد.  چندی پیش خبری مبنی بر خرید سهام بنیان‌گذاران دیجی‌کالا توسط همراه اول منتشر شد با اینکه این خبر کمی بعد تکذیب شد اما گفتگو اکونگار با همراه اول حکایت از ادامه دار بودن مذاکرات این‌ دو مجموعه دارد.

همراه اول، دیجی کالا را خرید؟ / بزرگترین معامله در تاریخ اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران

کمکی در جهت رشد و توسعه

این روزها مجموعه‌های بزرگ تمایل بسیاری برای سرمایه‌گذاری روی استارت‌اپ‌ها دارند. تا جایی که خبر خرید سهام استارت‌اپ‌ها توسط هلدینگ‌ها و مجموعه‌های بزرگ‌ دیگر یکی پس از دیگری به گوش می‌رسد. با این که در اکثر مواقع خبرهای فروش سهام توسط بنیان‌گذاران تکذیب می‌شود اما بعدها شاهد به واقعیت پیوستن چنین خبرهایی هستیم. در حاشیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ که در روزهای گذشته برگزار شد، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اطلاعاتی درباره نحوه سرمایه‌گذاری و بازوهای سرمایه‌گذاری این شرکت و همچنین احتمال خرید سهام دیجی‌کالا توسط همراه اول در اختیار اکونگار گذاشت.

محمد جواد جمشیدی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی مرکز تحقیق و  توسعه همراه اول در گفتگو با خبرنگار اکونگار درباره برنامه سرمایه‌گذاری همراه اول روی استارت‌اپ‌ها و بازوهای سرمایه‌گذاری این شرکت گفت: در همراه اول بازوهای سرمایه‌گذاری مختلفی وجود دارد. سرمایه‌گذاری در این مجموعه سرمایه‌گذاری از طریق وی‌سی، سی‌وی‌سی و یا هاب‌ها انجام می‌شود. سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای نوپا که تازه در حال شکل‌گیری هستند از طریق هاب‌های همراه اول انجام می‌شود. به طور کلی در همراه اول سه هاب وجود دارد. هاب اصفهان، هاب شیراز و هاب شهید بهشتی که در تهران مستقر است در واقع کار این هاب‌ها شتابدهی است. این هاب‌ها، با شناسایی استارت‌اپ‌ها به آنها کمک می‌کنند تا بتوانند به سطحی برسند که مجموعه ما بتواند از طریق سی‌وی‌سی یا وی‌سی روی آنها سرمایه‌گذاری کلان انجام دهد.

او در ادامه اظهار کرد: سیاست‌گذاری همراه اول برای سرمایه‌گذاری از طریق سی‌وی‌سی، در راستای  این که روی چه استارت‌اپ هایی و در چه حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری شود، این گونه است که آن کسب‌وکار‌ فعالیتش مرتبط و یا نزدیک به همراه اول باشد.

بازوی‌ سرمایه‌گذاری جدید همراه اول

جمشیدی در ادامه درباره سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای غیرمرتبط اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی که مرتبط نیستند توسط وی‌سی و با استراتژی انجام می‌شود. در واقع سرمایه‌گذاری در حوزه‌های غیر مرتبط توسط هاب‌ها انجام می‌شود و از این طریق با انها همکاری آغاز می‌شود.  به طور کلی سیاست‌گذاری‌ هاب‌ها  نیز توسط حرکت اول یا بازوی وی‌سی همراه اول انجام می‌شود.»

سی‌وی‌سی به‌تازگی در همراه اول شکل گرفته است که روی استارت‌اپ‌های مرتبط یا نزدیک  سرمایه‌گذاری می‌کند این بخش به تازگی شروع به فعالیت کرده است و سیاست‌گذاری سی‌وی‌سی نیز توسط مرکز R&D انجام می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا همراه اول برای سرمایه‌گذاری رو استارت‌اپ‌ها محدودیتی دارد یا خیر گفت: باتوجه به سطح بلوغ (TRL)استارت‌اپ‌ها ما می‌توانیم تشخیص دهیم که از طریق کدام بخش می‌توانیم روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم. به طور کلی محدودیتی در حوزه فعالیت خاصی وجود ندارد.

مذاکرات ادامه دارد

او در پاسخ به این سوال خبرنگار اکونگار که آیا خرید دیجی‌کالا توسط همراه اول در دستور کار این مجموعه هست یا خیر اظهار کرد: در خصوص خرید دیجی‌کالا توسط همراه اول اطلاعیه‌ای توسط این شرکت منتشر شد. به طور کلی همراه اول با استارت‌اپ‌های مختلفی وارد مذاکره شده است اما این مذاکره به این معنا نیست که این شرکت را خریداری کرده یا برنامه‌ای برای خرید آن دارد یا خیر. همراه اول ظرفیت‌های استارت‌‌اپ‌های مختلف را شناسایی می کند و باتوجه به ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصمیم می‌گیرد که ایا روی آن استارت‌اپ سرمایه‌گذاری شود یا خیر.

او در ادامه اضافه کرد: با دیجی‌کالا مذاکراتی انجام شده اما این که چه نتیجه‌ای حاصل شود منوط به مذاکرات آتی خواهد بود.

با این که اطلاعاتی از هدف‌گذاری همراه اول برای سرمایه‌گذاری روی استارت‌اپ‌ها در دست نیست اما به نظر می‌رسد که این مجموعه با راه‌اندازی سی‌وی‌سی قصد دارد تا در سال جاری نه‌تنها استارت‌اپ‌ها بلکه مجموعه‌های بزرگ را هم خریداری کند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد