نائب رئیس کمیسون انرژی اتاق تهران در گفت‌وگو با«اکونگار»مطرح کرد

آسیب ۶میلیارد دلاری قطعی برق به صنایع در تابستان گذشته

نائب رئیس کمیسون انرژی اتاق تهران گفت: به دلیل قطعی برق در تابستان ۱۴۰۲ صنایع مختلف حدود ۶میلیارد دلار دچار آسیب شدند.

به گزارش اکونگار، بیش از 3سال است که صنایع در فصول گرم سال با مشکل قطعی برق رو به رو شده‌اند. پیش از این ناترازی گاز در زمستان فعالیت شهرک‌های صنعتی را به مخاطره درآورده بود و حالا قطعی برق در تابستان هم گلوی صنعتگران را گرفته است. 

مطالبات نیروگاه‌های خصوصی از دولت به ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده / رفع ناترازی برق نیازمند ۹ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری است

کمبود نقدینگی گریبانگیر صنعت برق

ناترازی برق، چالش جدی صنایع در فصول گرم سال است که به اعتقاد شرکت مدیریت شبکه برق ایران مهمترین دلیل آن مشکلات مرتبط با ناترازی‌های مالی و جریان نقدینگی در صنعت برق است. 

ناترازی برق در کشور چقدر است؟

آمارهای رسمی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید«: ۸۵۰۰ مگاوات ناترازی برق در کشور وجود دارد که با تداوم روند فعلی این اعداد و آمارها چندین برابر می‌شود.» 

افزایش 5درصدی ناترازی برق در سال1402

درحالی که مشکل ناترازی برق با گذشت زمان تشدید می‌شود، وزارت نیرو آمار ناترازی برق در سال 1402 را ۱۲ هزار مگاوات اعلام کرده و تاکید دارد که احتمال افزایش 5درصدی آن در سال جاری وجود دارد. 

برنامه وزارت نیرو برای کاهش ناترازی برق در کشور

درحالی که کمبود برق در تابستان فعالیت برخی صنایع به خصوص صنایع کوچک فعال در شهرک‌های صنعتی را تحت تاثیر قرار داده است، دولت خبر از رشد سرمایه‌گذاری در صنعت برق داده و وزارت نیرو در واکنش به مشکلات پدیده آمده برای صنایع به دلیل ناترازی برق و کمبود سرمایه گذاری در حوزه برق اعلام کرده است که«افزایش ظرفیت از طریق تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام نیروگاهی، افزایش کارایی و رفع محدودیت‌های تولید نیروگاه‌های حرارتی و جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده، برنامه‌ریزی برای احداث و بهره‌برداری از حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید توسط صنایع بزرگ و بهره‌برداری از ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با احداث و رویکرد افزایش بازدهی از اهم برنامه‌های این حوزه است.» 

کمبود سرمایه‌گذار گریبانگیر صنعت برق

حمیدرضا صالحی،  نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در این رابطه به «اکونگار »گفت: در سال 1402 به دلیل اینکه در پی 10 سال گذشته روند سرمایه‌گذاریمان در بخش تولید برق و توسعه آن در شبکه‌های انتقال مناسب نبوده و منابع کافی نداشته‌ایم، با کسری گسترده‌ای مواجه شدیم.

حمیدرضا صالحی

به گفته وی، معمولا رشدی پنج تا هفت درصدی در مصرف داریم، حالا اگر فرض کنیم که صنایع هم به علت تحریم رشد انچنانی نداشته‌اند و حداقل افزایش مصرف را در نظر بگیریم، افزایشی پنج درصدی خواهیم داشت.

وی تاکید می‌کند: عدم النفع صنایع مختلف در سال 1402 در پی قطع مکرر برق را شش میلیارد دلار اعلام می‌کند و توضیح می‌دهد که چطور می‌توان جلوی تکرار این کابوس را گرفت.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید. 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان